Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

Humoros és közérthető magyarázatok, hogy végre értsd a marketingkifejezéseket [ÉRTELMEZŐSZÓTÁR]

Most nevetve megértheted a leggyakoribb marketingkifejezéseket anélkül, hogy szakmát kelljen váltanod. Kreatív Karakter nyelvezet - te biztos, hogy érted? Mi-mit jelent szótár. Azért, hogy ne csak olvasd, de értsd is a Kreatív Karakter cikkeket, meg úgy általában a marketingkifejezéseket. Légy tagja a titkos elit klub – „Kreatív Költők Társaságának”. Azért, hogy egyetlen karakter se menjen kárba.



Vannak az életben olyan dolgok, amik szinte kiszámíthatóak. Mint az égboltozaton úszó viharfelhők jelenlétére azt kiáltani: vihar lesz.


Látod a jeleket.
Bizony így van ez a környezetedben vagy saját magadat illetően az emberi jellemzők, magatartások, beszédek és gondolkodásmód kapcsán is.

 

A kifogások gyártása és a „tenni nem akarás” számos magyar vállalkozó életfilozófiája. Úgyszólván szinte le lehet modellezni esetükben a következményeket. A sikertelenséget.
A változni nem akaró vállalkozót még azelőtt felismerheted, hogy determinálná a sorsát.


Mint ahogy azt a vállalkozót is, aki él, mozog és folyton tanulni képes.
Hisz ilyen vagy te is, nem?

Tudom én azt, hiszen nem a kifogásokat keresed, hanem a fejlődést, a válaszokat. Talán jelen pillanatban is azért olvasod e sorokat, cikket, vagy akár rendszeresen az írásaimat. Enyémet és másokét is.


Mivel a sikerhez egy életszemlélet kell. Én pedig ezt (is) igyekszem neked átadni. Azonban ahhoz, hogy könnyedén vedd a „érteni-nem érteni” nehézségeket, a segítségedre lehet egy kis mankó. Amolyan Kreatív Karakter szótár, hogy egyetlen karakter se menjen kárba.


 


Légy te is beavatott - a leggyakrabban használt kifejezések a cikkekben...és úgy gyakorta a marketing világában.

 


Fruzsi:

Na jó, kezdjünk egy olyannal, ami bár nem gyakori, de mégis jó tudni, hogy miről beszélünk itt házon belül. Ő az, aki rendszeresen megnevettet. Néha meghökkent. Talán néha meg is lep, de sosem unalmas témákkal dobálózik.


Mindig őszinte és egyenes. Ezért talán néha úgy érzed, túlságosan nyersen mondja meg a frankót. De azért nem olyan vészesen, hiszen mégis itt vagy még.


Beazonosítása megtörtént?
Akkor lépjünk tovább.

 

JÓL JÁRSZ PÉNTEK - A péntekek, amikor érdemes a Facebookon szétnézned. Figyeld a pénteki napokat a Kreatív Karakteren.

Mert úgy döntöttem - annyira csípem az ügyfeleimet, így leendő ügyfélként téged is- hogy csupán néhány péntekre elrejtek a naptáramban több izgalmas lehetőséget, kedvezményt az év során. Szinte minden péntek rejt magában néhány meglepit, azonban nem feltétlen árkedvezmény formájában.


De ne spoilerezzünk itt.
Ha péntekenként résen vagy, akkor nem maradsz le semmiről.
 

Ehhez irány a Kreatív Karakter a Facebookon, itt eléred.
Jah, mert még nem mondtam? Csak ott tudsz értesülni róluk. Kövesd az oldalt és szembejön veled az infó. Néha e-mailen is, ehhez csak kérd a Kreatívmorzsákat itt.

 

 

Call to action – de inkább CTA-ként találod meg a cikkekben

 
A most megmondhatod a magadét rövidítése. Amikor a szövegeid írásakor eljutsz oda, hogy aktivizálnád az olvasód. Felszólítasz: levélküldésre, feliratkozásra, telefonálásra, jelentkezésre, rendelésre, űrlapkitöltésre. Ami a célod.


 

Kreatívmorzsák - Csütörtökönként kapott meglepileveleid

Csütörtökönként kapott kreatívmorzsáid, amikből inspirálódhatsz és tanulhatsz. Jah, hogy kihagytam a lényeget? Ha kérted.

Ehhez csak néhány másodpercet kell szánnod. Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen.

Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat
 


Célcsoport – Kiket spéciztél ki?

A Janik, a Pistik, az Évik…

Szóval, akiket szeretnél megszólítani (a Mindenki nem jó válasz), akik a terméked számára a tökéletes emberek csoportját gyarapítja. A kommunikációd, a kampányaid, a posztjaid célkeresztjében álló emberek.

 

Brief – Kérdezz-felelek

Ezt kapod kézhez a projektünk kezdetén. Azon kérdések sora, adatok, információk gyűjteménye, amit szükséges megválaszolnod. Amit összegyűjtök.
Lehet, hogy kellemetlen igazság ez neked, de minden valamirevaló ügynökség, cég, vállalkozó is ezzel dolgozik. Ha a kóklermunkát elkerülnéd, akkor szükséges lesz megbarátkoznod vele.

 

DM vagy e-DM (Direct Mail) – Reklámanyag, melyet névre kapsz online vagy offline

Ilyen a cégek által küldött, postaládádban landoló, a borítékon a nevedet hordozó unalmas reklámanyagok tömkelege is. Azonban nem kell ennek törvényszerűnek lennie. Hihetetlen ötletes módon is ki lehet mindezt vitelezni (törvényi előírásokat betartva).

 

B2B (Business to Business) – Cégként cégeknek adsz el.

Határozottan nem a magánszemélyeknek szóló webáruházad. De, ha már viszonteladók is a képben vannak, akkor már elmondhatod, hogy B2B-ként is működsz. Az én szolgáltatásom is B2B. Vállalkozóknak segítek hatékonyabban kommunikálni.

 

B2C (Business to Consumer) – Cégként felhasználókat célzol

A végfelhasználók. Magánszemélyek. Azaz a számlákon nem látsz a vevő részéről adószámot. Webáruházak zöme is ilyen eset (kivéve, ha viszonteladókat is kiszolgálsz, pl. külön belépési ponttal, ahol már nem a felhasználói árakat látják, hanem az övékét). Akár lehetsz B2B és B2C egyszerre is.

 

TEK - Terrorelhárítási központ? Majdnem…

Az én cikkeimben így fogsz találkozni a tulajdonság-előny-következmény kombinációval. Ami mankóként segíthet a terméked legnagyobb kommunikációs atombombáit összeszedni.


Tulajdonság: a terméked, kínálatot jellemzői
Előny: amit a kínálatot segít elérni, a legszebb álom
Következmény: ami az előnyből következik, vagy a terméked hiányából létrejövő állapot. Ez tehát lehet maga a mennyország és a pokol is. Amelyik húsbamarkolóbb, azt célszerű elővenni a hatás kedvéért.
 

Például egy naptej esetében is inkább a negatív következmény leírása lesz célravezetőbb. Tulajdonsága lehet az, hogy 50 + faktoros; előnye, hogy a legdurvább napsütésben is állja a sarat, és védőrétegként védőburkot képez a napsugarak és a bőröd között, elkerülve ezzel a komoly leégést.
 

A következmény lefestése?

Ott ücsörögsz a tengerparton, és ahelyett, hogy élveznéd a szabadságod minden másodpercét, ehelyett már megint érzed a hátad égető érzését. A feleséged már megint ki fog osztani, hogy hogy lehettél ennyire…(képzeld ide a nejed kedvenc szavait), hogy megint egy vacak naptejet vettél meg.


Ami megint nem ér semmit. A következő napok csodás képei már előtted lebegnek: ahogy levakarod majd magadról a hámdarabokat, ahogy napokig nem fogsz tudni normális pólót felvenni, mert miden mozdulat fájdalomként hasít majd beléd.

Holott egy nagyobb faktorú, és kifejezetten a tengerparti körülményekre szakosodott naptejjel mindezt elkerülhetted volna. Vess véget a hámdarabokkal büntetett nyaralásoknak.
 

 

Benefit - Terméked előnye

Nem az, hogy 100 % pamutból van, hanem az, hogy a 100 % pamutnak köszönhetően nem fogsz a 40 fokban az utcára lépve az első 5 percben rögtön beizzadni, mint egy gagyibb poliészterben. A legjobb marketingszövegek, reklámanyagok mindig előnyökre épülnek.

Mert az előnyök adnak el. Az előny az, amit a terméked használata közben megtapasztal a vevőd. Milyen értékeket kap hozzá. Élete szebb, jobb, könnyebb, olcsóbb, egyszerűbb lesz.

 

Feature - Terméked tulajdonsága

Milyen és mit csinál az a bizonyos termék. Csendes, gyors, fekete, hupilila, zománcozott. Itt jönnek a webáruházak kedvenc (és sokszor sajnálatos módon tartalmat kimerítő) anyagai: terméktulajdonságok, funkciók, kinézet, súly, méret, állag, szín.


Buyer persona - Az ideális vevőd

Sosem egy valós személy, hanem olyan jellemzők által összegyúrt „fiktív személy”, aki megfelel a számodra minden kritériumnak, ami szükséges, hogy a célcsoportod ideális tagja legyen. A tökéletes vevő.

 

Tartalommarketing

Nem szövegírás. Hanem szemlélet, egy stratégia része. Eszköze többek között (infógrafikáktól kezdve az edukatív videóokon át az esettanulmányokon…) a céges blog is, ami leghatékonyabb inbound marketing csatorna.

Az „inbound” marketing lényege, hogy olyan marketinggel keressük meg az embereket, amilyennel szeretnénk, hogy minket is megkeressenek. Tartalmakon keresztül edukálod a közönségedet, hogy kiművelt vevőket gyárthass. Nem hirdetés, hanem hitelességépítő anyag, hasznos anyag.  Céges blogról bővebben itt.

 

Inbound marketing – marketingszemlélet

Az „inbound” marketing lényege, hogy olyan marketinggel keressük meg az embereket, amilyennel szeretnénk, hogy minket is megkeressenek. Potenciális ügyfelek figyelmét hasznos anyagokkal keltem fel, kiérdemlem. Akkor jut el hozzájuk, amkor ők akarják. Mert ők keresik. „Én csak ott vagyok.”


Lead

Egy honlapnak, landing oldalnak (landoló oldalnak, ahová kivezeted a célszemélyt egy kattintás után, ez lehet a honlapod egyik aloldala, de külön egy célra felhúzott független oldal is) többféle célja lehet.


Attól függően is, hogy B2B vagy B2C felé értékesít (ha mindkettőnek, valószínűleg nem egy honlapon fogja minkettőt megcélozni, B2B-ről és B2C-ről fentebb bővebben).

Ha webáruház vagy, akkor gyakoribb, hogy közvetlen értékesítés lesz ez; ha inkább cégként cégeknek értékesítesz, akkor valamilyen módon közvetetten értékesítesz.

Van egy közvetett lépcsőfok, amire szeretnéd, ha fellépnének. Ez lehet egy teszt (tesztvezetés, ingyenes kipróbálása a szoftverednek stb.), ajánlatkérés, visszahívás kérése, vagy terméked kapcsán egy termékminta kérése.

Ha ezekről van szó, akkor már lead-ekről beszélhetsz. Egy lehetőség, amit megragadhatsz. Ezt ugyanúgy célszerű „eladnod”, mint magát a terméket.

 

A/B teszt

Ha kampányod során nem csupán egy anyag, hanem több is megszületik; és ezeket egyidejűleg teszteled. Lehet tartalom, kép, bármi. Azonos időben két különböző anyagot vizsgálsz a hatékonyság szempontjából.

 

Imázs

A célszemélyed fejében rólad, cégedről, termékedről kialakult kép. Tulajdonképpen amikor az énmárkáról beszélünk, akkor is ezzel szoktak példázni.

Énmárka az, amit rólad mondanak a szobában maradók, amikor elhagyod a szobát. Marketingkönyvek ezt (régi szakkönyvek is) a pecsét, és a pecsételő példájával magyarázzák. Ha az arculattal összefüggésben értelmezik.


Hiszen gyakorta keverik ezeket a szavakat.
Arculati elemeid (honlap dizájn, névjegykártya, logó, de még az ügyfélkezelési szokásod is véleményem szerint) a pecsételő eszközök, amivel lenyomatot hagysz másokban.


A lenyomat maga az imázs. Amit másokban sugallsz.
De ahhoz, hogy jobban megértsd, talán egy hétköznapi példa sokkal találóbb: az arculatom része, ha rálépek a hegyes orrú cipőmmel a lábadra, és nyikszó nélkül továbbmegyek.


Az imázs rólam viszont az lesz, hogy egy érzéketlen és udvariatlan ember vagyok. Meg is lesz rólam a véleményed. Ezért sem mindegy mit kommunikálsz, mert annak következménye lesz: unalmasnak tartanak majd, aki nem érted meg az ő vásárlói igényét; vagy maga leszel a megtestesült segítőkészség.

 

Konverzió – ohh, hányszor hallottad már

Minden kampányodnak, tervednek, feladatodnak stratégiája van, ha jól csinálod. Ennek pedig van egy célja. Amiért az egészet csinálod.  Ez lehet maga az eladás, egy hírlevélre történő feliratkozás, egy űrlap kitöltése. Ez a cél a konverzió.

Például egy konverziós költség egy nem spéci, hanem átlagos látogató konvertálására ráfordított összeged. A konverziónak célja is van; az, amit el akarsz érni.

 

Landing page - magyarul: Landoló oldal

Vagy más néven érkezési oldal. De a landolásról könnyebben megjegyzed. Ahol landol a látogatód. Főoldal, aloldal, egy kialakított oldal. Miután „valamire” kattint, eljut erre a bizonyos landoló oldalra.

 

Lead nurturing – na ezzel már inkább szakicikkekben találkozol

A Leadet fentebb találod. A lead nurturing pedig egy folyamat. Amikor ezt a potenciális érdeklődőt kommunikációs csatornákon keresztül látod el.
Mivel? Olyan tartalommal, ami érdekli őt. Ami segíti a vásárlói döntés meghozatalában.

 

Megnyitási arány – Van hírleveled? Ott lesz érdekes.

Ugyanis az e-mail- marketingben használatos kifejezés, ahol a kiküldött e-mailek megnyitási arányáról van szó. Azaz hányan nyitották meg. Százalékban számolva.
A célt ért e-mailek (lepattanók- pl. rossz cím nem számít) tekintetében. Ha 100 ért célba, és 40 nyitotta meg, akkor 40 %-os a megnyitási arányod. 



SWOT analízis – Vállalkozásod megalakulása előtt írtál üzleti tervet?

Csak azért kérdem, mert általában ott mindenki találkozik vele.
Olyan módszer, analízis, amivel egymással összehasonlíthatóvá teszed egy cég, vállalkozás, termék, márka erősségeit és gyengeségeit is. Jövőbeli lehetőségeit, terveit és veszélyforrásait, rizikóit is.

 

Szegmens – A célcsoportodon belüli kisebb csoport

Pl. webáruházad célcsoportja az anyák. Azonban ezen belül egy szegmenset hozol létre, ami kifejezetten a 30 év alatti és nagycsaládosokra vetül ki (min. 3 gyerek). Mint a Facebook hirdetésnél, amikor szűkíted a kört. Több jellemzőt veszel be és szegmentálsz, így kisebb kört kapsz, de az egyre inkább homogénebb lesz.

 

 

Upsell – „Jöhet nagyobb kólával?”

A kosárértéked (amit a vevőd nálad hagy) növelésére való termék. Felajánlasz neki egy nagyobb összegű, a termékhez kapcsolódó, kiegészítő terméket, hogy az impulzusvásárlás hevében többet hagyjon nálad. De mindezt úgy, hogy tényleg jól járjon. Mert lehet később, ha külön venné meg, már drágább lenne. Vagy máskor nem is kapható. Csak most itt, ehhez a vásárláshoz.

Kapcsolódjon a termékedhez. Pl. IKEA-nál a házhoz szállítás is ilyen. Vagy Mekiben a xxl kóla a sima helyett. Egy tréningnél upsell-termék lehet a tréning hangfelvétele, vagy videóanyaga, amit pluszba megvehetsz hozzá. Csak most.

 

Organikus – Természetes

Az organikus vagy fizetett találati lista közül a természetes, organikus. Ilyen pl. guglizva a Google által adott, bizonyos keresőkifejezésre indított keresésed listája is. Facebookon is van fizetett és organikus elérés. Az organikusért nem fizetsz.

 

USP (Unique Selling Point) – Amiben megkülönböztethető vagy, ami az erősséged és ezért előnyöd.

Amitől egyedibb vagy, mint a többi. Megkülönböztethetővé tesz a piacodon.
Egyedi terméktulajdonság.

Az a tulajdonság, ami előnyödre válik.


 

Nos, remélem most már érteni fogod a „füstjeleket”, „morze-jeleket” és minden olyan kifejezést, amivel gyakorta találkozhatsz a cikkeimben.
De nem csupán az enyémben.

Azért írtam le, hogy ne kelljen azt mondanod felvont szemöldökkel: „öhm, magyarul?”…
Ugye készen állsz a sok-sok inspirációra? Itt megtalálod őket.

 


Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat


 

 

Vissza