Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

Amikor egy perc milliókat ér?

Hoztam neked egy sorvezetőt, hogy segítsek neked. Bemutatkozni. Azt minek? Talán már észrevetted, hogy a vállalkozók most is zizegnek, csak éppen az online térre fókuszálva, mindenki a saját otthonában, a monitor előtt. Lehet, hogy nincs rajtuk zakó vagy tűsarkú, de egy-egy bejelentkezés során (láttál már 16 arcocskát a monitoron?) bizony ugyanazt az izzasztó feladatot ugorják meg.

 

Megpróbálnak beleégni a fejedbe.

A bemutatkozásoknál már kiderül, mennyi mindenben tudnak ezek az emberek majd egymásnak segíteni.

Vagy mégsem?

 

Biztos te is hallottad már a sztorit…és a könyöködön jön ki


A durva viszont az, hogy hiába olvastál róla százszor, még mindig nem érzed igazinak a saját egy perces bemutatkozásod.

Igen, gondoltam szánok rá egy kis időt, hátha ráérzel az ízére.

Segíthetek? Akkor csoszogjunk végig az ismerős és poros sorokon….

 

 

Képzeld el a szitut, hogy beszáll melléd valaki a liftbe

 

A liftajtó záródása után pedig hirtelen feléd fordul az illető és felteszi a kérdést: „mivel foglalkozol”? A szíved zakatol és leizzadsz.

Te mit válaszolnál?

 

A fejedben az „ooooh jaj” szélcsengőinek vészjósló csilingeléseit hallod: ez itt a milliókat érő 60 másodperc.

 

Mert ugye mit is akarunk elérni egy rövid, maximum egy perces dumával? Hiú remény azt hinni, hogy a beszélgetőpartner úgy fog metaforikusan a zakódba kapaszkodni, mint a rajongótábor az ABBA koncerten a „félistenekbe”.

 

Semmi nem bajosabb, mint félreérthetetlenül kifejezni magunkat, különösen, mikor tudja a beszélő, hogy szavai véglegesek. – Márai Sándor

 

 

Egy jövőbeli megrendelés is múlhat a jó vagy rossz válaszon. Azért, mert ott és akkor egy névjegyet adsz át magadról.

Egy illatot hagysz magad után, de vajon felejthetőt vagy olyat, ami 10 év után is ismerős illatként hozzád köthető majd? Bemutatkozni mindenki tud, de jól csak kevesen.

 

Ha nem a kevéske kategóriába tartozol, akkor a számod azonnal a cég-nyomul-ne-vedd-fel kategóriába mentik majd el.

Ezt pedig te sem akarhatod.

A legnagyobb gond nem az, hogy nem beszélsz a vállalkozásodról. Hanem az, hogy a sablonos válaszokkal ugyanolyanná teszed magad, mint a többi hasonló vállalkozás.

Rengetegen optimistán várják az érdeklődés minimális megnyilvánulását a beszélgetőpartner részéről.

 

A.m.i n.e.m j.ö.n.

 

Miközben egy megfelelő bemutatkozás egy eredményes beszélgetést is elindíthatna vagy akár egy új munkakapcsolat lehetőségét is jelenthetné.

 

Ez persze nem fog megtörténni, ha úgy állsz a feladathoz, ...

...mintha benyomnának rajtad egy gombot, és te beakadt lemezként eldarálod a begyakorolt szív nélküli dumát Droid 2.0-ként.

A kimondott szavak célja, hogy elindítsd a párbeszédet, egy együtt-gondolkodást. Ha nincs kémia, nem lesz hosszú távú kapcsolat. A rövid bemutatkozás talán legnehezebb része, hogy szimpátiát ébressz a másikban és ezáltal akarja a következő randit Veled.

 

Érdeklődés, párbeszéd és szimpátia.

 

A rossz bemutatkozást sokan a weboldalukon is folytatják: csak tájékoztatnak. Netán mellé raknak egy alacsony árat a szolgáltatásuk mellé és várják a csodát. „Egy cég vagyunk, az ügyfeleinket szolgáljuk”.

Hol itt a gond?

 

Használd a cikket sorvezetőként a saját bemutatkozásod megírásában. Majd mentsd el a fejedben és vedd elő, amikor szükség van rá.

 

Elevator pitch, avagy mit mondanál magadról, ha 1-2 percre beragadnál valakivel egy liftbe? ›››

Nos, akkor jöjjön egy rapid sorvezető, hogy helyesen tartsd az irányt a vitorlákkal.

 

Sikeres bemutatkozás 7 pontban sorvezetőnek!

 

1. „Kíváncsi fáncsik” gyártása

 

Kezdj egy olyan mondattal, ami szemöldökhúzogatás kényszeres tevékenységét váltja ki a partneredből.

Tudom mit érzel, mintha szálka ment volna a körmöd alá. Jaj, kérlek. Érzem a szúrós tekintetedet, ennyire ne lelkesülj, hogy rakétát lőj ki felém. Fruzsi, dehát évek munkáját kell összefoglalnom!

 

Nekem mondod?
Nekem minden nap, amikor az ügyfeleim helyett szöveget írok.

 

Hidd el, én aztán átérzem a helyzetedet. Ha nem tudod megfogalmazni a terméked / szolgáltatásod / ötleted egyetlen mondatban, akkor indulj ki a küldetésedből.
 

Koncentrálj az álmodra, arra, hogy milyen lesz az a jobb világ, amit megálmodtál. Annak az embernek a mindennapja, akinek te segítesz. De ha odaböksz a legjobb barátod felé, hogy hééé, segíts már; miben segítek én igazából, akkor talán esélyed van, hogy ő a „fától az erdőt” szindróma helyett a legegyszerűbben fogja neked azt összefoglalni.

 

2. Legyél James Bond

 

Angol kimértség? Nem egészen.

Viszont amikor Mr. Bond belép egy terembe és elegáns hidegvérrel sétál be a gonosztevők közé, azért előtted van az a laza, mégis minden figyelmet magára vonzó tekintete, igaz?


Ne éreztesd azt a partnereddel, hogy túl akarsz lenni a dolgon – légy magabiztos. Gondolj arra, miért csinálod mindezt.

 

És máris érzed magadban a Jedit!

 

Légy hű önmagadhoz, légy önazonos ahhoz, aki ott legbelül vagy. Ezzel elkerülheted, hogy indokolatlanul másokhoz hasonlítsd magad!

Hidd el, az ilyen szitukban ott mindenki be van tojva. Érzed a hangok remegésén, a kezek tördelésén (bár ezt most könnyű az asztal alá rejteni), a gombóchangú torkokban. Ez a te sztorid, nem a szomszédé. Ráadásul a kudarc is tapasztalat, amiből erőt nyerhetsz.

 

3. Kerüld a m.o.n.o.t.o.n.i.t.á.s.t.

 

Hiába adod elő jól a bemutatkozásod, ha hiányzik valami.

 

Igen, a só, a fűszer. Jamie Oliver és Nigella-féle rajongás az ételért, amit ott és akkor készítesz.  Az érzelmek bizony.

 

Amikor lelkes vagy, tudni fogják, hogy valami szuper dolgot hozol létre. Ha te sem tudsz lelkesülni a küldetésedért, miért várod el, hogy más megtegye? Tudod, mi a legtutibb ebben? Az, hogy ezt ráadásul nem lehet megjátszani. Ezért hiteles!

 

 

4. Bullshit és reklámszag „plíz”, csak ezt neee!

 

Minden bemutatkozásnak célja van és hazudik az, aki nem szeretne belőle profitálni. A reklámszagú, bullshit ízű ömlengések veszélye épp az, hogy közhelyes, unalmas, semmitmondó.

 

Tukmálós.

 

Bemutatkozásod minden szava céllal hagyja el a szád, mert minden szónak jelentősége van. Valamiért Bear Grylls-re gondolsz? Ha te nem is, a hallgatóságod egészen biztosan. Épp végigrugdosni próbálod őket a küldetésed városában, ahelyett, hogy körbevezetnéd őket annak utcáiban.

Ők csak túlélni próbálnak. Téged.

 

 

5. Gyakorold!

 

Akkor hogy is van ez? Ne daráld le a mondandód, de mégis gyakorold?

Érezted már valaha, hogy egyetlen kérdésre 10 percen keresztül tudnál választ adni, és az még csak a bemelegítés?

Hidd el, ahhoz, hogy valóban frappáns bemutatkozásod legyen, sokat kell csiszolni. Előbb vagy utóbb a saját részeddé válik és ezután olyan apróságokkal is tudsz foglalkozni, mint a nonverbális kommunikáció. A hangszín, hanglejtés alakítása és a haaaaaaadarás likvidálása.

 

6. Légy egyszerűen nagyszerű

 

Te milyen bemutatkozást hallanál szívesen?

Megnézel te akárhány bemutatkozást, végigolvasol fél tucat könyvet, de ahogy tényszerűvé válik a dolog, te bíza a földre kerülsz?

 

Nem vagy egyedül vele.

 

Egyszerűen és közérthetően a legnehezebb a saját szakmádról, tevékenységedről és küldetésedről beszélni. Számok végeérhetetlen halmazát kitenni a közös placra sokkal egyszerűbb. Holott az egyszerűség vihet át a homály partjáról a közérthetőség partjára.

 

Lehet, hogy ezen most megtorpansz, de nem zavar

 

Valamelyik nap ül a tízévesem a Váratlan utazás c. sorozat előtt.
 

Én nézek ki hullafáradtan a fejemből, pedig imádom gyerekkorom filmjét és gyakorta egybekelek a Miss King féle jelenetekkel. Mégis a fáradtságtól kómásan pislogva konstatálom, hogy a kölöknek igen fontos kérdése van:
 

- „Mit jelenet az a filmben, hogy felvágott nyelve van?”
- Bámulok értetlenül, mit is válaszoljak rá, sóhajtozom, agyalok, majd rávágom: „Amilyen anyádnak is van.”

 

Aki ismer engem, az tudja, …

...hogy a túlfontoskodó, vérszegény, sallangoktól ázott, rideg céges kommunikáció inkább taszít, mint vonz.

 

Ennek pedig hangot is szoktam adni. Nem túl „hercegnősen”.

 

Szerintem vállalkozóként te is egy különleges karakter vagy. Mégis számos vállalkozó szenved egy vírustól (nem a koronától), ami miatt nehezebben megy nekik az előnyalapú kommunikáció.
 

Nem veszem zokon, ha most megtorpansz és látványosan felcsattanva kikéred magadnak: „nem szenvedsz te semmilyen vírustól”.  Akkor talán érdekelhet néhány bűnjel, akarom mondani beszédes tünet itt, a „nem merek kommunikálni” szakosztály éllovasainak szántam.
 

Segíthetek még egy picit?

 

Mankó a mini-bemutatkozódhoz, amivel néhány másodperc alatt felkelted az érdeklődést

 

Talán te utálod a bemutatkozást, a networkinget, a szereplést, mert a film kellékei állandó szereplőként valahogy így néznek ki: gombóc a torokban, verejtékezés és erőteljes palpitáció (a kardiológusod is lassan látni szeretne).
 

Pedig, ha vállalkozó vagy, elkerülhetetlen a szitu.
Egy konferencián (hidd el, koronavírus ide vagy oda, lesznek még konferenciák), hétvégén a gyerekkel a játszótéren, amikor valaki szóba elegyedik veled…BESZÉLNI FOGSZ MAGADRÓL.
 

A kérdés az, hogyan? 

 

 

Tudod-e, mi az, ami a munkád különlegessé teszi, és mi a legnagyobb előnyöd és az értékajánlatod?

 

Egy frappáns felvezetőnél a cél nem az, hogy megismerjen töviről hegyire az illető, vagy tudja a telephelyeid számát és céged alakulásának az évét.

 

De még azt sem, hogy mióta vagy …rendezvényszervező…ablakos…asztalos….

 

Inkább azt, hogy felkeltsd az érdeklődését.
És azt mondja: „Hogy mi? Mesélj már.”
 

A fókusz: nem az, hogy mit csinálsz, mivel, és mi az, „ami” vagy; hanem az, hogy aki oda betér, nálad vásárol; az mit kaphat. Mitől vagy különleges, amit nálad kapok meg?

 

Mit kell ezt túlspirázni, bemutatkozni mindenki tud? (Mondod talán magadban te is.)

 

Oké, kamugép. Sokan csak így gondolják.
Majd jönnek a száraz adatok. Az szaharaszárazságú infók és sallangok.
 

Ohh hallak ám.

A kifogásgyártás magas léceit igyekszel éppen leverni.  Neked nincs szükséged frappáns bemutatkozásra. Tudod, voltam olyan undok, hogy ezt a cikket most ennek a témának szántam. De csak azért, hogy segítsek.
 

Mert létezik egy kellemetlen igazság.

 

Engem cseppet sem érdekel a bemutatkozódban
 

…és amúgy mást se jó néhány dolog, ami lehet, hogy a te céges kommunikációdban is ott van. A start mező ott kezdődik, ahol levágod a fölösleges sallangokat a bemutatkozásodból.

 

  • Most nem érdekes a céged neve.

    Fölösleges másodperceket rabolsz el mások figyelméből azzal, hogy megpróbálod már első körben a cégnevedet a fejükbe verni. Főleg, ha jó hosszú. (Mire végzel, úgyis elfelejtik.) Ha ráadásul hallott már rólad, akkor pedig eltereled a figyelmét és máris az addig megtapasztalt „érzelmi lenyomatok” kezdenek benne életre kelni. Nem a cégnév a lényeg.
     
  • Nem érdekes, hogy 20 vagy 5 éve működsz.

    Nem a cég életkora dönti el, hogy sebtapasz leszel-e a sebére.
     
  • Nem érdekes a céged minősítései, bizonyítványai.

    Vagy az Erzsébet királynőtől kapott hupilila kitűzői, sem az ISO ezervalahányas minősítése. Felesleges információk.
     
  • Nem kellenek a közhelyek, vérszegény és erőtlen sallangok: 

    a minőségről, pontosságról, alaposságról, precizitásról, megbízhatóságról, versenyképes árról. Mindennek van színvonala, minősége. De mindig a vevő a bíró. (Inkább mondd el, hogy mivel biztosítod azt a színvonalat, mi van a termék minősége mögött. Azt se a 3 pontos bemutatkozásodban.)

 

Ha egy 10 másodperces bemutatkozásra van csak lehetőséged, kövesd ezt a 3 pontos bemutatkozást a neved után:

 

1. MIT?

Mi az a téma, amivel foglalkozol? Minek a specialistája vagy, mi az, amiben segítesz?

 

2. HOGYAN?

Hogyan prezentálod, mutatod be ezt az ügyfelek felé? Mi a forma, amivel elérhetővé teszed a szolgáltatásodat, termékedet? Árulsz, tanítasz, írsz, előadsz, szervezel.

 

3. KINEK?

Kik a vevőid, ügyfeleid? Ki a célcsoportod (nem a MINDENKI)? Kiknek kínálod elsősorban a segítségedet?
 

 

Ezt a 3 pontot még évekkel ezelőtt Kriszta, a személyes márka Vérnyula verte a fejembe. Én is ez alapján mutatkoztam be a 2020-as Marketing Fesztivál networkingjén.


 

Milyen visszajelzést kaptam?

Ha hallottatok már professzionálisan felépített, hatékony (értsd: hatásos) bemutatkozást, hát Fruzsié minden tekintetben ilyen volt! Mi sem mutatta ezt jobban, minthogy az „asztalbontás”-kor sorban állt a társaság Fruzsi elérhetőségeiért és az együttműködés lehetőségét firtatva.
 

Táplálko-ZÓNA, Ábrahámné Bergmann Anna

 

Legyen neked is érdekfeszítő bemutatkozásod! Írd meg nekem, én kíváncsi vagyok rá.

Ülj le akár egy egyszerű kockás papírral és állítsd össze a bemutatkozód! Hajrá!

 


Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat

Vissza