Bemutatkozás egy liftben: avagy így mutathatod be te is unalmasan a vállalkozásodat
Képzeld el a szitut, hogy beszáll melléd valaki a liftbe. A liftajtó záródása után pedig hirtelen feléd fordul az illető és felteszi a kérdést: „mivel foglalkozol”?
A szíved zakatol és leizzadsz. Te mit válaszolnál? Egy megrendelés is múlhat a jó vagy rossz válaszon. Bemutatkozni mindenki tud, de jól csak kevesen.
A legnagyobb gond nem az, hogy nem beszélsz a vállalkozásodról. Hanem az, hogy a sablonos válaszokkal ugyanolyanná teszed magad, mint a többi hasonló vállalkozás.
És még az alacsony árak sem emelnek ki a tömegből. Sőt az árverseny ringjébe beszállva azon beszed magad észre, hogy hónapok múltán bezárhatod a bizniszt.
A fenti kérésre lehet, hogy te is a szokásos suta választ adnád: asztalos vagyok, fodrász vagyok. Fitneszteremben dolgozom személyi edzőként.
És optimistán várnád az érdeklődés minimális megnyilvánulását a beszélgetőpartner részéről. Ami nem jön.
Miközben egy megfelelő bemutatkozás egy eredményes beszélgetést is elindíthatna vagy akár egy új munkakapcsolat lehetőségét is jelenthetné.
A rossz bemutatkozást sokan a weboldalukon is folytatják: csak tájékoztatnak. Netán mellé raknak egy alacsony árat a szolgáltatásuk mellé és várják a csodát.
„Egy cég vagyunk, az ügyfeleinket szolgáljuk”.
Hol itt a gond?
Elevator pitch, avagy mit mondanál magadról, ha 1-2 percre beragadnál valakivel egy liftbe?
Tudod, egy egyszerű bemutatkozás bármikor elkélhet az élet apró eseményei során. Mit tennél akkor, ha utólag kiderülne, az a bizonyos 1-2 perc egy olyan lehetőség volt a számodra, amiből egy új megrendelőt, vevőt kaphattál volna?
De minimum egy érdeklődőt, aki a névjegykártyádat elrakva 2 napon belül fel is hívna.
Te be tudod mutatni néhány másodperc vagy 1-2 perc alatt a vállalkozásodat és a munkádat úgy, hogy az érdekes is legyen?
Ohh, hát persze. Oké, kamugép...
A gyakorlati tapasztalatok szerint valószínűleg nem.
A legtöbb vállalkozó egyáltalán nem tudja elmondani magáról, hogy kicsoda és miért érdekes az, amit csinál. És kik az ügyfelei, vásárlói.
A legjobb minőség, a legolcsóbb ár, a minőség megfizethető áron kifejezésekkel tarkított bemutatkozók pedig a legtöbb cégbemutatkozón ott virítanak.
Manapság már mindenki innovatív, fiatalos, minőségi, olcsó, megbízható és ügyfélközpontú. Ki nem az? Ebben semmi különleges sincs, amire felfigyelünk.
A rövid, de hatásos bemutatkozás nem túl magyaros megfelelőjét pitchnek nevezik. Egy tömör összefoglaló, melyből kiderül ki vagy és kinek, milyen problémájára, sebére vagy te sebtapasz.
Siralmas végeredmény, ha rosszul közelítesz a témához
Ilyenkor jössz azzal, hogy a céged 1998-ben alakult és már x éve vagytok a piacon. Családi vállalkozás keretén belül Bt. lévén, fiaiddal viszed az ipart.
A kényelmetlen igazság az, hogy nem fognak emlékezni rád. Mert magadról beszélsz, száraz információkat adsz. És elvárod a hallgatóságtól, hogy magától vonjon le következtetéseket, és a fejedbe lásson: lássa az elmúlt 20 év kemény munkádat és az előnyeidet, erősségeidet.
A bemutatkozás koránt sem egyszerű. Hiszen nem lehet sablonos, nem lehet rizsa. Érdekesnek, lényegre törőnek kell lennie, ami megfogja a figyelmet. És esetleges párbeszédre sarkallja a beszélgetőpartneredet.
Úgy bemutatkozni, hogy emlékezzenek is rád?
Tudod, minden sikeres vállalkozásban van valami egyedi. Ezt nevezik Unique Selling Point-nak, röviden USP-nek. Ami megkülönböztethetővé tesz.
Szoros összefüggésben áll a pozicionálással. Azaz, hogy kit szeretnél megcélozni a szolgáltatásoddal. A legnagyobb szarvashibák ezen a területen a „Mindenki” szokott lenni. Pedig hidd el, még fodrászként sem lehet mindenki a célcsoportod.
Lehetsz te olyan fodrász, aki figyelembe veszi az egyéniségeket. És profilozol, mielőtt frizurát ajánlasz. Stílus, személyiség és bőrtípus figyelembevételével. Olyan hölgyeket célzol vele, akiknek elege van a „katalógus-, és a tömegfrizurákból”.
Kertépítő cégként pedig kifejezetten azokat veszed célba, akik heti 7 napból 6-ot dolgoznak. Azon az egy napon viszont egy csodás zöld süppedős gyepen szeretnének elterülni a családdal úgy, hogy mindkettőt megkapják. Nem füvet nyírsz és füvet ültetsz, hanem visszaadod a család vasárnapjait.
Mi az, amiről azt akarod, hogy AZONNAL te juss a célpiacod eszébe? Énmárkája mindenkinek van. Hiszen tulajdonképpen a mások fejében rólunk kialakult képről beszélünk. Jeff Bezos - Amazon alapítója – állítása szerint az „énmárka nem más, mint amit akkor mondanak rólunk, amikor kilépünk a szobából!"
Ahhoz, hogy kitűnj a tömegből; meg kell találnod azt is, amiben más vagy, mint a többiek. A közös munkánk kezdetén én is felteszem a kérdést: „Miben vagy más, mint a konkurenciád? Mi az, ami megkülönböztethetővé tesz a piacon?”
Már azzal is sokat segíthetsz, ha másként kommunikálod azt a szolgáltatást, ami ugyanolyan, mint a másik 100-nak. Ha az ügyfeleid, vásárlóid csak ár alapján döntenek az iparágadban, akkor valószínűleg Te is ugyanazt a szolgáltatást nyújtod, mint a többi cég. A vevőd szerint legalábbis.
Hogyan mutatkozz be megjegyezhető módon?
Beszélj arról, hogy a tevékenységedtől, munkádtól mit kaphat a hallgatótársad.
Mondj valami szokatlant, amire felkapja a fejét. Magyarázd is meg a közérthetőség nyelvén.
Találkoztál már olyan emberekkel, akik…?
Na én ilyen emberekkel foglalkozom.
Házakat tervezek, amik megtermelik a rezsijüket.Olyan nyílászárókat értékesítek, amikkel a tízezres bankókat húszezresekre válthatod.
Asztalosként nem konyhabútorokat tervezek csupán, hanem megtervezem a reggeleidet.Aludj nyugodtan könyvelést biztosítok neked.
Túl egyszerűek és számodra furák? Ugye te is tudod, hogy a vásárlókkal, ügyfelekkel kommunikálsz, ne pedig a szakmáddal?
A legjobb bemutatkozó az, amire a beszélgetőpartnered magában azt kérdezi: „hogy mi?”
Minden egyes érintkezés az ügyfeleddel, vásárlóddal egyfajta kommunikáció.
„ A mi honlapunk célja nem az eladás, csak tájékoztatunk, és megmutatjuk a szolgáltatásunkat.” tévhit vezet oda, hogy sokan nem értik, miért a konkurenciánál köt ki a célcsoportjuk.
De hisz így ki fogsz lógni a sorból? Bizony, és végre észrevesznek. Ne csupán szorgalmas légy, hanem mutasd is meg magad. Érthetően, egyértelműen, célcsoportod nyelvén fogalmazd meg a munkád előnyeit. Hiszen nem a szakmának értékesítesz. Ebben segítek neked.
Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.
Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat
„Akkor csütörtökön találkozunk, én nem felejtem el.”