Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

Kulisszatitkok: Hogyan készül el a grafikád?

Csúcs lett. Szól az ügyfélvélemény és „Fruzsinak fülig ér a szája”. Mert olyat nyújthattam, ami valóban nem felesleges pénzköltés volt az illető részéről. A filmet visszatekerve viszont az láthatod, ahogy épp füstöl a fejem a gőztől. Mert egy adott elem még hiányzik a képről, és nem találok olyat, ami a célnak megfelelne. És anélkül csak félig lenne jó a végeredmény. Az pedig ugye kizárt. Kulisszatitkok a grafikádról.

 



Hogy is van ez, képgyűjtés, anyagbekérés és kattogás a Photoshopnál?

Igen is és nem is. Grafikád megvalósulása azonban nem itt kezdődik, hanem ott, hogy Google-t megnyitva kreatívost keresel. Ugyanis lehet nem is gondolnád, de lehet ezt rosszul is csinálni.


A többség általában egy bizonyos sémát követ egy kreatív munkára való árajánlat bekérésére. A kisebb réteg viszont ennél átgondoltabb módon közelít a kérdéshez.


Vajon te melyikbe tartozol?
Az utóbbiba való tartozással jársz jobban.

 

DE mit is csinál a többség kreatívost keresve?

 

Miután Google éppen aktuális napi keresőmezeje megjelenik, gépelik vagy pötyögik be a következőket: grafika, kreatív grafika, reklámkép, szórólap olcsón. Az első néhányat átfutva, itt-ott „nem rossz, nem rossz”, „jó lesz ez” meglátásokat mormolva bekérnek 3-4 ajánlatot. Majd győz, amelyik mögött „kevesebb a nulla”.

 

Tudod háromféle ember létezik.

 

Aki minden kreatívos munkát mással végeztet el. Azzal, aki épp olcsóbban nyújtja neki az adott munkát.

Akinek minden mindegy, csak olcsó legyen. Így esélyt sem ad egy igényesebb, ötletesebb munkára. Soha.

És az, aki tisztában van a vizuális megjelenés fontosságával.
 

Aki tudja, hogy egy kreatívnak nem csupán „szépnek kell lennie”, de üzenetet is kell közvetítenie. Erősítenie kell esetleg a szövegkörnyezet üzenetét.
Vajon miért buktató az első két megközelítés és a legolcsóbbra való utazás?
 

Mert többről van itt szó, mint CMYK és RGB-be menjen-e és milyen kifutóval vagy melyik fonttal kéred az adott munkát.

 

Így ne kérj árajánlatot kreatív munkára

 

Nem csak tőlem, mástól se.
Árajánlatot kérni többféle módon lehet. Rosszul és jól is.

Azonban, amíg az otthonodba keresel egy festőt, vagy asztalost egy szobafestésre vagy egy új gyerekágy megalkotására; addig csupán a családi kasszát sikerül esetleg egy újbóli megismételt munka kifizetésére kényszerítened, és a házastársad fejcsóválását elviselned.

Ez sem kellemes.
 

Azonban kreatív anyagoknál nagyobb a tét. A márkádról van szó.
A márkád építéséről. Ami hosszútávon kihat a megélhetésedre.


Egy kampányodra. Egy stratégiára.

 



Sokat kutatok. Az utolsó apró részletig semmi se hiányozzon.

 

 

Minden kreatív grafika, illetve munka üzenetet közvetít: a tiéd épp mit?

 

Elismerésem minden grafikusnak, akik éveket töltenek akár újabb és újabb tudás felhalmozására. És némelyik munka valóban a szépségnél többet mond. Azonban gyakorta hiányzik belőle egy rettentő fontos alkotóelem: a marketingszemlélet.


Ezért az első lépésed az legyen, hogy Sherlock Holmes-i nyomozásba kezdve nem csupán a referenciamunkákat tekinted át; de azt is kideríted, ki az illető, aki a munkákat végzi. Azaz milyen elveket vall. Mi alapján készít el egy kreatívot? Ha vannak szakmai cikkei, azok miről szólnak?

 

 

A gyönyörű megjelenés nem elég. Ide marketingfantázia is szükségeltetik.

 

Üzenetet kell közvetíteni az elkészült munkával.

Mondanám, hogy arra bízz mindent, aki egységesen ad teljes brandstratégiát, vizuális megjelenést; úgy, hogy marketingszemlélettel rendelkezik.
 

De..
 

Még esetükben sem megy a legtöbbször, hogy egy fantáziadús kreatív reklámképet elkészítsenek. Ami üzentet közvetít. Amivel célozhatod vevőid tudatalattiját.

Ami a társához- a szöveghez- tökéletesen passzol. Ehhez tudni kell, miről szól és mit üzen igazán a szöveg.


Jobb esetben ő is írja meg. Ebből pedig kevés van. Mert általában egy grafikus nem marketinges. És nem szövegíró.
Ügynökségeknél arc directorok igyekeznek összefogni a munkafolyamatokat a szövegírókkal, illusztrátorokkal, grafikusokkal stb. a kreatív koncepció mentén.


De mi van, ha neked rendszeresen szükséged van grafikai anyagokra, a blogcikkeidet sem hanyagolnád vizualitás szempontjából. Sőt, szöveg is kellene.
Az ilyen komplex -te leszel a hónap 20. projektje- megközelítésekre se időd, se energiád.


Bármikor szükséged lehet egy olyan személyre, aki a brandstratégiádnak megfelelő (akár a meglévő szakiddal összedolgozva) elkészít neked egy „marketingvizuál megjelenést” egy reklámképre.

Egyszerűen csak kéne egy grafika. Ami ütős és „beszél”. Pont.

 

Már az anyagodon dolgozom – Hogyan jönnek az ötletek?


Tudod, ahhoz, hogy megtaláljam a legjobb koncepciót; rengeteg impulzusnak teszem ki magam. Megesik, hogy rendelésed során-habár akár 1 nap alatt elkészül-, annyi impulzuson megyek keresztül, hogy kb. öt újabb munka megszületésre gyűlik bennem össze ötlet.

 

Átnézem a saját anyagaidat, képeidet, a kapott anyagokat (logó, font, termékfotó). Számos oldalon gyűjtöm be akár a több tucat fotót.
Gondolkodom, agyalok. Így néha elfelejtek felpakolni a boltban a szalagra, mert fejben ott is az anyagodon dolgozom. Sebaj, hidd el már ismernek a boltban.


Olvasok. Nem keveset. Ugyanis a tartalmaidból fogom megismerni a szolgáltatásod, terméked, célcsoportod.
Ha komplexebb munkára kérsz meg, a szövegíráshoz hasonlóan itt sem fogod nélkülözni a Brief kitöltését. De legalább 5 rövid kérdés megválaszolását egy e-mailben.


Egy kreatív grafikában sem elsősorban a szép vizuális megjelenés a lényeg, hanem az üzenet.
Mert üzenetet közvetítesz akkor is, ha nem akarsz. Vagy legalábbis nem tudatosan. Michael E. Gerber - A vállalkozás mítosza c. könyvének szerzője szerint

„..jelvényed logó formája, névjegykártyád tipográfiai sajátosságai; mindez nem csak hatással lehet a forgalomra, hanem hatással is van rá, akár akarod akár nem.”

 

A Wikipédia szerint
 

A vizualitás, azaz láthatóság, láttatás a tárgyak, események, érzések, gondolatok, fogalmak képi megjelenítése. Lényege a képlátás, ami optikai és vizuális természetű egyszerre. Az optikai inger érzékleti jellegű, a vizuális észlelet pedig az ingerületek komplexitását jelenti.

 

A vizualitás olyan szervezőerő, ami a kommunikáció gyújtósán egy gócpont.

 

Így általában egy jó dizájn és az értékesítési mutatók, a kampányértékek között szignifikáns kapcsolat van. Mert az információ feldolgozása elsősorban vizuális úton történik.

 

Ma már egyre több a hasonló üzenet. És sokszor első blikkre a dizájn, az ötletesség az, ami megkülönbözteti őket. Márpedig az első néhány tizedmásodperc a meghatározó. Ha azt nem nyerted meg, a többit sem fogod.
 

Nem az a fontos, hogy szép legyen, hanem hogy üzenjen és adjon el.

 


Szeretek a részleteken dolgozni.


 

Nem mindegy a terméked - pull vagy push típusú?
 

Azaz nyíltan és általában röviden közlöd az üzeneted egy szórólap, plakát, stb. formájában. És nagy szórással próbálsz érvényesülni a nagy reklámzajban.

Vagy termékeddel pull típusú kampányokban gondolkodsz.


Ami már nem reklámkampánynak hat. És egy organikus keresés révén is befutó lehetsz, amikor az információ iránti igény a potenciális vevő oldaláról már megvan.

És a fejében fog összeállni a rólad kialakult kép. Folyamatosan üzensz. A pull típusú reklám akkor kerül a célszemélyed elé, amikor aktívan keresést végez. Akár infót, akár árakat, akár termékjellemzőt.
 

Ilyen a céges blogod is, ha annak cikkei válaszként kerülnek elé. Így egy cikk mellé kitalált kreatív fotó is.

Ezt is figyelembe veszem. A vizualitás szerep ugyanis itt is változhat.

A reklám minden esetben kommunikáció. Nem csupán információközlés. A reklámgrafika mindig egy kommunikációs eszköz, nem öncélú kifejező eszköz. Egy érzelmet, életérzést is közvetíthet, ami szintén üzenetet közvetít.

 

Ezért nem feltétlenül a megszokott vizuális környezetbe fogom illeszteni a terméked, és nem biztos, hogy megszokott életképszerű liefe style megoldásokkal fogok dolgozni. Legalábbis nem a megszokottakkal.

Mert kiszámítható.

 


Megbízó: Gi-Glass Zuhanykabin


 

Ezeket fogom nálad keresni

A brand helyzete a versenytársakhoz képest. A legfőbb erőssége, és az USP-je (ami megkülönböztethetővé teszi a piacon). A brand személyisége, múltja és jelenje.  Milyen marketingcélokat akarsz elérni. Ki a célcsoport és mit kell róla tudnom.

Mi legyen az üzenet? Hogyan gondolkozzanak róla a reklám hatására? Bármilyen infó, ami segítheti a kreatív munkát. Hová készül, méretek és arculati elemek.
 

Én nem csupán egy grafikát készítek neked, hanem segítek wow-hatást kiváltani a célcsoportodból. Mindezt úgy, hogy ne csak megakadjon rajta a szem. De egy üzenettel is távozzon a befogadó fél. Mire volna szükséged? Írd meg e-mailen.
 



Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat



„Akkor csütörtökön találkozunk, én nem felejtem el.”

 

 

Vissza