Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

Hogyan nem ad el neked szövegíró egy túracipőt?

Ebben a cikkben nemcsak egy túracipő eladását mutatom be, hanem azt is, hogy hogyan adj el bármit. Ha a régi motoros hard sell-lel és tulajdonságfirtatással indítasz, már vesztettél. Ezért egy szövegíró sosem ebből indul ki.



Hogyan nem adunk el egy túracipőt?
Roppant egyszerű termékről van szó, hemzseg is tőle elég sok webshop, és online cipőbolt. A veszély roppant nagy, hogy laikusként az ember elkezdjen rosszul értékesíteni.
Még akkor is, ha 10 éve értékesíti a terméket.
 

De egy webáruházba mégiscsak illene valamit írni a termékleírásokhoz, ugye?
El is kezdesz valamit összehordani a túracipő tulajdonságairól.

Mutatom miért gond, ha a tulajdonságokkal jössz.

 

 

Szóval, hogyan adjunk el egy túracipőt?

Úgy, hogy elkerüljük a hogyan „ne csináljuk” megközelítést.
Ha a tulajdonságokat veszed alapul, bizonyára te is hasonlókat állítanál egy termékleírásban:

Könnyű ütéscsillapító tulajdonságokkal rendelkező középtalp. Ideális a különböző szabadtéri programokhoz és túrákhoz. Kiváló minőségű softshell felsőrész. Csúszásbiztos gumi külső talp.

 

Ecseteled a talpbetét tulajdonságait, a sarokrésznél található memória hab, és az elülső és hátulsó gélcsillapítás meglétét. Eceterá..eceterá..eceterá.

Már a harmadik leütésnél elvesztetted a meccset. Csapó kettő. Tekerjünk vissza az elejére.
És essünk neki akkor még egyszer.

 

Szövegírói gondolkodásmód – ezt kell magadévá tenned, de nem lesz könnyű

Nem a fúrót kell eladni, hanem a lyukat a falon - hallottad már a klasszikus marketinges mondást? Egy szövegíró mindig a problématudaton keresztül ad el.

Ezután a probléma következményeit vázolja fel: mit veszít az illető, ha nem kezeli a problémát, milyen negatív következményei lesznek, és hogyan romlik a mostani helyzete.
 

Majd a termékkel ígér egy megoldást. Ahol ez előnyöket felhasználva az érzelmekre hat, de racionális érveket is felhoz mellette. Tudja, hogy az emberek érzelmi alapon hozzák meg a döntéseiket, de szükségük van arra is, hogy igazolják a vásárlásukat. Így racionális érveket ad a számukra.
 

Ezért mindig azzal kezdi, hogy kvalifikálja a vevőt: hogyan használ egy túracipőt, milyen okból kifolyólag, mit utál a legtöbb túracipőben vagy épp miért akar túracipőt venni.

Fölfed egy igényt (mit szeret bennük).
Vagy fölfed egy problémát (mit nem szeret bennük).

 

5 fontos hozzávaló, amit nem hagyhatsz el, ha egy terméket akarsz nekem eladni

1. Az előnyökön keresztül adj el.
2. Az igényeken keresztül adj el.
3. Nem egy terméket adsz el, hanem egy sebtapaszt a sebre. Add el a megoldást.
4. Fűszerezd meg egy kis sztorival.

5. Értékesítési helyzetben akkor vagy, ha tudod a következő kérdésekre a választ:
 

  • Ismered a vevődet.
  • Tudod, hogy milyen túracipőket használ (pl. adott korosztály stílusa, tevékenység jellege, túra célállomása/terepviszonyok, speciális probléma/egészségügyi gond megléte stb.)
  • Tudod, hogyan használja.
  • Tudod, mennyit fizetne egy túracipőért.
  • És a túracipőket illetően a funkcionalitást vagy az esztétikumot tartja-e fontosabb szempontnak.

 

Minden olyan kérdés fontos lehet, ami kvalifikálja őt. Megismerhesd az igényeit és a cipőhasználati szokásait.

 

Ismered a TEK módszert?


Tulajdonság - előny- következmény kombinációként is ismert mankóval könnyebben megközelítheted a feladatot.
Felvázolod a termék tulajdonságát (kínálatod, terméked jellemzői). Leírod, hogy az milyen előnyöket jelent manifesztálódva. És az előnyökből következményeket festesz le.
 

Negatívat és pozitívat is.
 

Lefestesd vevőd legszebb álmát, amihez hozzásegíted a termékkel. És ennek ellentétét is (rémálmát). Azt használod fel, amelyik nagyobbat üt. És nagyobb hatást vált ki.

A szövegíró „nem a termékedet fogja eladni”, hanem azt, hogy a nem megfelelő túracipővel kivitelezett túrázás hosszútávon mennyire káros az egészségre.
Milyen kellemetlenségeket fog okozni, és hogyan fog kitolni veled a túra során annyira, hogy még élvezni sem fogod.
 

Ellenben vázolni fogja, hogy terméked hogyan hat az izmokra és hogyan akadályozza meg a gerincproblémákat, a bokasüllyedést és a baleseteket. Hogyan fogja életed legfelemelőbb túrázását megadni.

Egy szövegíró utána fog olvasni az ortopédiai elváltozásoknak; a lúdtalp, bokasüllyedés negatív következményeinek. Fórumokat fog bújni, ahol véleményeket, problémák felvetését fogja olvasni a túracipőket illetően.
 

Mint ahogy egy futócipő esetében is olyan esettanulmányokat, egészségügyi adatokat keres, hogy egy idejében nem cserélt futócipő hogyan növelheti meg az ín terhelését. Ami idővel krónikus gyulladáshoz is vezethet. Milyen sérüléseket okozhat, és ez egy profi sportoló számára jóval több negatív következménnyel járhat (profit elvesztése a sérülések és egészségügyi romlás miatt).
 

Ugye figyeled, mennyi minden függ a célcsoporttól. Még ennek függvényében is elkészülhet 2-3 különböző termékleírás is.

 

Egy szövegíró elsősorban nem ír

Jó a megérzésed.
Egy szövegíró valóban sokat kutat, nyomoz. Legkevesebb időt a tényleges szövegírással tölti. Munkája nagyobb részét a kutatás, az ötletelés, a stratégia felépítése és a források megtalálása teszi ki.
 

A megfelelő termékelőnyök, a megfelelő információk megtalálása. Minden mondat felhasználása okkal történik nála és „magyarázatot tud adni rá”.

 

Roppant leegyszerűsített módon a túracipőnk így nézne ki előnyalapú kommunikációval:

 „Ebben a túracipőben úgy megy haza egy fárasztó és egész napos túra után is, hogy odahaza a zokni szaga nem az egész napos túráról fog árulkodni.

És még a lábujjai is frissek maradnak.

A könnyű ütéscsillapító tulajdonságokkal rendelkező középtalp kényelmesen és stabilan megtartja az egész lábfejet, és bokát. Gyakori használatnál sem kell tartania fájó talptól és bokától. Soha nem fogja azt mondani, hogy „soha többé túrázás”.

Kialakítása még a rossz mozdulatoknál is véd; ezért a legnehezebb terepen is fokozott figyelem nélkül, töretlenül a baráti beszélgetések lehetnek a középpontban…. „

(Butított rapid változat volt.)
 

Belenéznél egy szövegíró fejébe és munkamenetébe?

A szöveget nem megírom …hanem „megszerkesztem”.

Fontos, hogy tudd, az írás nem egy lineáris folyamat, amely során csak leülők egy üres Word doksi elé, és legépelem a fejemben lévő szöveget. „Ennyi karakternyi szöveget én legépelek 20 perc alatt, mit kell ezen ennyit dolgozni?”

 

A szöveg nem elsőre publikálható minőségben születik meg. Gondolj úgy erre, mint a legózásra.

Gondolkodsz, méghozzá papírra vetve. Kiveszel elemeket, beraksz elemeket. Órákat töltesz el tulajdonságok- előnyök- pozitív következmények lerajzolásával.  Alapos témakörbejárás után táblázatba gyűjtesz egymásra épülő elemeket.
 

Bekezdések, szavak, kommunikáció célja…és jönnek a harmadjára megszületett címek.

Folyik a munka.
Vázlatokból, anyagokból dolgozol.
Sosem elsőre akarsz jót írni.
 

Ennek oka az is, hogy vázlatokat és piszkozatokat sem mutat neked egy szövegíró. Mert nem fogod érteni. Vagy sutának véled.
Mint amikor a szerelő darabjaira szedte az autódat, és a műhelybe lépve a szívbaj kerülget.
Ne ijedj meg, csak dolgozik.
 

Mint ahogy a szövegíró is a te projekteden.
Jól sejted, hogy szöveged megírása jóval nagyobb falat lesz, mint az iskolai beadandód anno.
 

Te hogyan adod el a termékeidet? Ha még mindig a hard sell-el, akkor a napod leghaszontalanabb percei a termékleírásaid megírása. (Hoztam már erre egy példát egy hirdetés "marketingszövegét" illetően.) A minőségi, kirobbanóan minőségi jelzők helyett is inkább hozz egy adatot, számot, vagy egy különleges sztorit bizonyításképpen, hogy alátámaszthasd az állításod.
 


 

Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat



„Akkor csütörtökön találkozunk, én nem felejtem el.”
 

 

Vissza