Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

KRÍZISKOMMUNIKÁCIÓ – ugye nem felejtetted el?

KRÍZISKOMMUNIKÁCIÓ – ugye nem felejtetted el? Milyen opcióid vannak? Hogyan kommunikálj vagy kommunikálj-e egyáltalán ezekben a napokban? Összeszedtem neked néhány pontban, hogy mire célszerű figyelned...ha úgy érzed küzdesz, mint pocok a tarlótűzben. Mert záptojásból nem lesz finom rántotta.

 

Szerelemébresztő feromonok. Ajvé, eltévedtél?
Ny.u.g.i. Nem a karantén és a bezártság ártott meg.
 

Olyan témát akartam bedobni neked, amit egészen biztosan értesz.
Szakemberek szerint a kémiának esünk áldozatul, amikor belemegyünk egy kapcsolatba. A feromonok tévedhetetlen jeleket súgnak nekünk a partvonalról.
 

Hülyeség, nem hülyeség? Mindenkinek megvan a véleménye, nekem is. Témánkat tekintve speciel lényegtelen.
Mert itt most nem is ez a lényeg.

Az viszont tény, hogy minden ember illata egyedi, akárcsak az ujjlenyomat. A szaglás pedig az agyunkat stimuláló egyik legerősebb érzékszervünk, melyeket az agy a hozzá kapcsolódó érzelmekkel együtt rögzít.

 

Az illatok érzéseket váltanak ki bennünk.
Sőt, komplett emlékképeket képesek felidézni. Emlékek lezárt kapuit nyitják fel, és egy film színes kockáit tárják elénk.



Egy illat felidéz akár évekkel ezelőtti eseményeket, szitukat.

Biztos vagyok benne, hogy léteznek olyan emberek körülötted az életben, akik csupán „léteznek”. Ismeretségi köröd hosszú listáját bővítik, mégsem hagynak benned maradandó nyomot.
 

Egy ismerős?

Kedves, aranyos, de különösebben nem ragad a mágnes. Míg léteznek viszont olyanok is, akik lábnyomukkal maradandó emlékeket hagynak benned. Nem tudod őket elfelejteni és talán nem is akarod. Mert hatással vannak rád.
 

Az élet most feladta neked a leckét. Neked most ilyen „ismerősnek” kellene lenned.
Mert hidd el, most mindenki kommunikál.


 

Mit csinálj és mit ne csinálj vállalkozóként a "kényszerszabi" idején?

 

Vajon ott leszel-e a fejekben vagy a felejtés homályába kerülsz?
Az eladásokhoz szem előtt kell lenni, látszani kell.

Ráadásul kommunikálni lehet jól és rosszul is, ma egy vállalkozás létezhet, de vajon nyomot hagy-e másokban? És ezekben az időkben mégis milyet?
 

Egy rossz példa leszel csak a „vírusos időszakból”? Minden megnyilvánulásod, kommunikációd, szokásod hozzájárul ahhoz, hogy milyen huzatot hagysz magad után emberként, vállalkozóként és márkaként.

Ez az ismerős illat, amiről felismerhető leszel.
 

2020. márciusa.
A koronavírus egy ridegen tartott, megriadt kis állathoz hasonló szituációba kergetett minket. VÁLLALKOZÓKAT.

 

Nem tudom, te épp milyen feladatokat vettél a nyakadba. Sokan körülöttem online felületekre próbálják kivinni a tréningjeiket, rengetegen válságterveiket próbálják életbe léptetni, szervezik a home office-t a gyerekeknek a home school-t és vannak, akik sarkig tárják az ajtót a siránkozásnak.
 

Ez utóbbit nem ajánlanám.
Én sokat olvasok. Szakmai csoportokban, általam követett szakemberek oldalain, ahol a bizonytalan kimenetel miatt eleinte kisebb sokkot élt meg az ország. De tudod, hogy mit látok? Próbálunk egymásnak segíteni.

Számos vállalkozó fog a következő időszakban összefogni. Mert lesznek, akik gyorsan és rugalmasan fognak alkalmazkodni a helyzethez.

 


 

Hello Mr. és Mrs. Túlélő – nálad is ez a szitu?

Talán neked is ismerős.

Minden legyűrő nyugtalanság. Idegesség, aggódás. Hol a nagyszülők miatt, akik nem tudnak megülni otthon.  Sokaknak levegőbe lóg az anyagi helyzete, felborult az eddig kialakult életünk.

Telefonok, e-mailek, iskola lett a nappaliból és tanár a szülőkből.

 

Home office mindenki részéről a családban, digitális school, anya meg fogja a home-lokát, ott a háztartás, a #maradjotthon miatti bezártság.


Minden. Nap. Egymás. Mellett. Lenni.

 

Sokaknál látom, hogy az átállás kezdeti tapasztalatai egyetlen szóban írható le: a KÁOSZ. Ha vállalkozó-feleség-anya háromszögében mozogsz, biztosan érzékeled.

Tuti, hogy a te életed is megváltozott.
Legalább egy kicsit….Nem? Oké kamugép.

 

Talán te is tapasztalod, hogy a

  • a függő tárgyalásaid parkolópályára kerültek;
  • az offline tréningjeidet lemondták, így viszed át online-ra;
  • naponta kapsz levelet az ügyfelektől, egészen különböző forgatókönyvvel.

 

Ha más nem, akkor valami előbb van zárva, hosszabb a sor, megnőtt a kiszállítási idő, morcos mókusok járkálnak veled szemben a boltokban, VALAHOL VALAMI biztooooos, hogy van.
 

Naaa, ugye! GPS, újratervezés.

 

Mit csinálok én vállalkozóként a koronavírus idején? – életem 10 pontban

Ajánlom neked is.

 

#1 Kerülöm a KÁOSZT.

Ha mindenhol az vesz körül, akkor nehéz lesz egy picit is kiragadni magadnak a rendet. Ritkán járok boltba. Csakis a környéken (a préri mellettem) szoktam emberektől távol sétálni. Kertvárosban van rá esély.


 

#2 Két hétre menü előre megtervezve.

Itthon a család, valamit enni kell. Megvan hozzá minden itthon, mert előre bevásároltam. Vasárnap este, szerdán és szombaton főzök. Ebből egy nap esik hétköznapra. Ami valami könnyű, de tápláló. Nem pepecselünk 4 órás gulyással, az ráér hétvégén is.


 

#3 A rutinok beépítésében rutinos vagy?

Ha szülő vagy, akkor talán még rémlik, hogy milyen volt hazahozni egy aprócska lényt, aki felfordította az életedet. Nah, most pont ez történt. Hazahoztál egy új szitut, amit kezelni kell. Én szigorúan megtervezem, hogy mikor mit fogok aznap csinálni. Írd le posztitra vagy vezesd mindezt online. Nálam mindkettő adott. Hidd el, jó érzés lesz kihúzni a listáról estére a napi teendőket. Nem érzed úgy, hogy szétfolyt a napod.


 

#4 Kövess olyan szakmai oldalakat, csoportokat, ahol segítséget kapsz.

Pénzügyek, marketing, home office nehézségei, szoftverek, programok.
Tudod ezek nehéz súlyban játszó szavak, mégsem szükséges egyedül megbirkózni vele.

Ami szerintem tuti jó hely lesz neked is:

 

Virtuális cukrászda magányos vállalkozóknak

 Brandbirds Club - márkaépítő vállalkozók közössége

 Vállalkozás Okosan

 

Most kell kommunikálni…előkészíteni…megírni….összetenni….összeállítani…morsezni…távrecsegni a leveleket, anyagokat, kampányokat.

 

Szóval egy tuti, abban biztos lehetsz, hogy rám most is számíthatsz! A legtöbb cég a marketingjén, a kommunikáción próbál most leginkább spórolni, kész öngyilkosság.

Az élet nem áll meg! Csak átmenetileg megváltozik. Ez még remélhetőleg nem a haláltusád. Előtérbe kerültek azok a kampányok (hirdetések, posztok, hírlevelek stb.), amelyek

 

  • edukációs
  • támogató
  • közösségépítő
  • márkaépítő célokat szolgálnak.

 

Tehát kommunikációdban támogatsz, megnyugtatsz, edukálsz, közösséget …és márkát építesz. Ma még jobban előtérbe kerül az online, hiszen mindenki a gép előtt ül.

 

Amiben valószínűleg szükséged lesz az elkövetkezendő időszakban, hónapokban:

 

       ›› E-mail-kampány elkészítésében

       ›› Közösségi média posztok készítésében, online kommunikációban

       ›› Edukatív anyagok megírásában

        ››Automatizált levelek megírásában

        ››Vevőkkel való online kapcsolattartásban   

        ››Hírlevelek megírásában


 

Lesznek olyan ügyfelek, akik most akarnak igazán fejlődni, nagyot dobbantani, segítséget kapni, hosszabb távon gondolkodnak!
Ugye nem hagyod őket cserben?


 

#5 Ne lógj egész nap a koronavírus-csatornán!

Én szándékosan bizonyos idősávokra koncentrálom a tájékozódást, és nem töltök vele órákat. Csak a fontos híreket olvasom el néhány percben - naponta egyszer, kétszer. Hidd el, a lelkednek önvédelem.


 

#6 Ne pörögj folyton

Pici korábbi fekvés, további alvás csodákra képes. A stressz miatt biztos, hogy izgatottabb vagy, rövidültek a mélyalvási periódusok; folyton zakatol a fejed. Viszont kapkodva nem lehet klassz döntéseket hozni.


 

#7 Olvass, olvass, olvass és kérj segítséget, hogy S.O.S kivitelezésekben gyorsan cselekedhess

Ne ülj a sarokban, mint akinek az óraszerkezete végérvényesen megállt. Ha keresed a megoldást, megtalálod.

Szívből ajánlom pl. Himer Csilla, kisvállalkozók kreatív kontrollere józan cikkét a témában:
 

[VÍRUSHATÁS] - Mire számíts most vállalkozóként?

A legtöbben kkv-k vagyunk, ami azt jelenti, hogy valószínűleg nem készültünk fel előre egy potenciális vírus gazdasági hatásainak tompítására. A jelenlegi rendelkezéseknek már most súlyos gazdasági hatásai vannak a kisvállalkozókra.

 

A koronavírus gazdasági hatásai már most jelentősek – mit tehet ez ellen egy magyar kkv? ››››››


 

#8 Kommunikáció: mindenki gép előtt fog ülni

Ha nem kommunikálsz, az emberekben megjelennek a gondolatok, bizonytalanságok. A kommunikációnak most van itt az ideje. Hogyan tudod az előnyödre fordítani a dolgot?
 

Használd ki a „szinte mindenki otthonról dolgozik” elvét. Az emberek sokkal több időt töltenek majd az online térben. Online intézik a munkafolyamatokat, meetingeket, konferenciákat, egyre több tartalmat fognak fogyasztani (ne most állj le a hasznos, érdekes blogbejegyzésekkel), szakmai anyagokkal, videókkal, vevővéleményekkel (a te céged a koronavírus idején is megoldotta a dolgot így és így) tudsz rajtuk segíteni.
 

Lemondták a konferenciáidat? Vidd ki az online térbe.
 

A dolgok a jövőben házhoz mennek: ha olyan terméked van, ami ebben érintett lehet, akkor érdemes átnézni a folyamataidat (figyelj arra is, hogy az embereknek megnyugtató, ha látják, fokozottan figyelsz a higiéniára).

 

Az emberek félnek, vagy bajban vannak, vagy épp átalakulás szintjén vannak a saját folyamataikban. Valaki nagyon, valaki minimálisan. Most van mindenkinek szüksége igazán a minőségi kommunikációs stratégiára és tartalomgyártásra.

 

Kommunikáld a NORMÁL helyzetet is, akkor is kommunikálj, ha a krízis nem érinti a munkameneteket, és azt is, hogy miért nem (hitelesen támaszd alá gyakorlati példákkal).

 



#9 Extra igények, új trendek és ONLINE felületek lépnek a színpadra

Használd ki! Létezik már karantén Színház, egyesek a rockkoncerteket is megtartják (online). A konzultációkat, tréningeket, munkameneteket vidd ki Skypra, vagy más online felületekre, a beszélgetéseket is vidd át online platformra.

Építs közösséget (ha eddig nem tetted meg), fejlessz a módszertanodon.

 

Hoztam pár példát:

Webex (csapatmunka, videókonferencia)

Crowdcast (webinár)

Google Classroom

Edu 365

Zoom, Jitsi Meet (konferenciahívás)

Prezi, Slideshire (online prezentálás)

Kahoot, Learningapps (gyakorlás, hallgatók aktivizálása)

Redmenta, Google Űrlap (hallgatók számonkérése)

 

Én projektek kezelésére régóta a Trello-t használom. Ingyenes változata is sokat tud. ;)

Kommunikálhatod az extra intézkedéseket is azért, hogy a vevő biztonságosan érezhesse magát. Például a Tesco megoldja azt is, ha valaki kiírja, hogy önkéntes karanténban van, ott a futár az előre megbeszélt helyre leteszi a megrendelt árut. Még csak nem is kell találkozni vele.
 

Ha prémium termékeket árulsz, és célcsoportod most is megmarad, őket segítheted azzal, hogy nem áll meg az életük, van mire költeni a pénzüket. Mert jelen pillanatban csak korlátozzák az életét és az álmait a különböző intézkedések.

Hogyan tudod jobban kiszolgálni őket? Reagálj az aktuális szituációkra.

 

A fejedben legyen előtérben az online formátumú szolgáltatás, és most csapj a lecsóba az online kommunikációban is, hiszen óriási figyelmet kaphatsz.

 

Igen, én élek, vagyok, dolgozom…nem mentem sehova.
Mindenki megnyugodhat.
 

A filmekben ilyenkor, az utolsó utáni drámai pillanatban jön egy idilli képbe illő szuperhős, aki egy csapásra enyhíti a főhős kínjait, főnixmadárként emeli fel valami lelket gyönyörködtető győzelmi induló zenéjére.


Sorry, a szuperhőspalástomat leadtam a tisztítóba, de ígérem kihozzuk a maximumat abból, amid van. Zenei aláfestés nélkül. Csak írj nekem, és segítek.

 

Amit érzel, az

TELJESEN

TERMÉSZETES.
 

No Panic!

Én is pont ugyanezt érzem, „ugyanabban a betegségben” szenvedünk.

 

 #nopanic

Vigyázz magadra!
Én végzem a dolgom, mint mindig.

 


Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat

 

Vissza