Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

Instagrammarketing – útmutató a kreatív tartalmakhoz [példákkal]

Instagramtartalom. Tenger sok lehetőséged van eltévedni. Iránytű és térkép híján pláne esélytelen korrektül tájékozódni.
Az a sziszifuszi helyzet, hogy hegyet mászni még térképpel is neked szükséges majd, méghozzá Himalája-jellegűt; de a panoráma mindenért kárpótol.

Még ha a hideg ráz is ki az Instagram szótól, ezt a cikket akkor is meg fogod érteni, mert aprólékos, humoros, laza és “szájbarágós”. Ugyanakkor olyan tartalompéldákat mutat pár perc alatt, amik inspiratívak, tehát garantáltan nem fogod unni.

 

Rosszban vagy a személyes fotókkal, a szórakoztatóbb, laza tartalommal? A cikk végére érteni fogod, miért is kellene megbarátkoznod vele.

 


 

 

Profi bio, jól átgondolt tartalomstratégia és konzisztens hashtaghasználat.
Olyan misztikusan hangzik, nem?

Ha az instagrammarketing teszi fel a lábát a marketingasztalra – népszerűsége ellenére – talán még mindig jelentősen megcsappan az érdeklődésed, ugyanis valószínűleg igencsak alulértékelt téma a marketingmixedben.

Csak pislogsz, mint hal a szatyorban, hogy mihez is kezdj vele.
 

Leginkább talán azért, mert nincs elég tapasztalatod, új még a számodra a platform vagy éppen megrémít, ami „ott folyik”.

Pedig a gyakorlatban eszméletlenül hatékony marketingcsatorna.

 

Az Insta ugyanis a második.
 

A fene enné meg, már ezüstérmes sportoló, mégsem hagyod túl sokat játszani a szezonban.

 (Klikk ide: Vezető közösségi médiaplatformok, amelyeket a marketingszakemberek világszerte használnak 2020 januárjától: és köszi az infót Statista ).

 

 

Az Instagram havonta több, mint egymilliárd aktív felhasználót szolgál ki, hirdetései pedig közel 850 millió főt érnek el.
 

 

 

 

Akkor jó, ha csinálgatod?

Attól még nem lesz sikeres az instagrammarketing, hogy csinálgatják.

 

Az Instagram segíthet a márkaismertség növelésében és új termékek bevezetésében is, mindezt úgy, hogy barátságos, hiteles módon népszerűsíted a márkád és terméked. Anélkül, hogy keményen nyomulnál.

(Ez a tartalommarketing egyik előnye is.)
 

Deeee…ohh, mindig van de.
 

Ha egy pillanatra becsukod a szemed, azt veszed majd észre, hogy leginkább a zajt hallod, nem pedig a csendet.

Ha felmész valamelyik közösségi platformra, önmagában a netre; valószínűleg a tartalomzaj miatt nehezebb lesz felkelteni az érdeklődésed, mint megélni a koncentráltabb perceket a Váci utca turisztikailag nyüzsgőbb végén videóchatező turisták harsány vihogása mellett.

 

Miért hozom fel ezt? Mert talán nem mondok ezzel újat:


 

“Az a fránya Instagramalgoritmus, lehúzta a posztomat, a szívecskéket is nagyítóval keresgélem. Ez az egész instagramosdi nyögvenyelős muszájprojekt, melyhez hasonlítva a Nyolcadik utas a halál szelíd mesefilm.”

 

Ismerős, ugye?
 

Ebben a posztban nem a te Moriartyd lesz terítéken – az Instagramalgoritmus –, sem nem a magasabb Instagramelérés, a követőid feed-je, a hirdetések kezelése vagy egyéb technikai nyalánkság.  
 

Ezekhez a részletekhez ajánlom többek között a 7blog cikkét is.  (De hozok még néhányat a cikk végéig.)

Ebben a posztban az Instagram néhány érdekes tartalomhasználata lesz terítéken, méghozzá azok, amiket

 

  • rendszerint kerülsz,
  • tartasz tőlük,
  • pedig épp ezek hasítanak a menőségsztrádán.

 

Laza, szórakoztató, edukatív és szelfközpontú tartalom. Ohh igen.

De nem vagytok kompatibilisek, értem én. Megnézel te akárhány háborús filmet vagy krimit, de ahogy tényszerűvé válik a
 

fotó,
 

videó,
 

humor,
 

lazaság,
 

könnyedség,
 

rólad készült,
 

kamera előtt állsz

 

nevű forgatókönyv, te biza a legszívesebben földet fognál.
 


A megoldjuk ezt enélkül is mantrázás legtöbbször viszont nem segít. Mert az Instán nem fog menni. Egyetlen dolog csupán: a szemléletváltás.
 

A cikk közben talán lehull a lepel a leggyakoribb tévhitekről is, amik visszatartanak a sikeres Intragrammarketingről, hozok néhány példát is azoktól, akik a majd példaként felhozott tartalomstartégiát használjak.

 

 

Csatornaspecifikus fogások, avagy miért különc az Insta?

 

Az egész Instagrammarketing alapja az üzleti profil.

Ezen felesleges is leragadnunk.
 

Ez esetben az Instádon megadhatsz több elérhetőséget vagy hozzá tudod rendelni más social media profiljaidhoz is. Az Insights segítségével megtekintheted a statisztikáidat, például a megjelenítéseket, az elköteleződési adatokat, sőt a követőid demográfiai adatait is megoszthatod.

 

 

 

Minél többet tudsz arról, hogy a felhasználók hogyan lépnek kapcsolatba a bejegyzéseiddel, annál jobban módosíthatod tartalmaidat az elkötelezettség fokozása érdekében.

 

Fotó: www.champagneandbluejeans.com

 


 

Ha fotók készítéséről (filterekről, képmegjelenítésről), tartalom megosztásának technikai trükkjeiről, hashtagek használatáról, hirdetés létrehozásáról szeretnél brutál gyakorlatias cornerstone cikket olvasni (giga hosszú és tartalmas), ajánlom Allie Decker írását, a Hubspot cikkét itt.

 

Az Instagram algoritmus arra törekszik, hogy mindig a legfrissebb és a számodra legérdekesebb tartalmakat mutassa meg neked.
 

Stimmt?

 

Na akkor robogjunk tovább az Insta poros útján.

Itt jön a képbe, hogy a tartalmaknak meggyőzőnek, elég figyelemfelkeltőnek szükséges lennie, a tehát milyen autóval hasítsunk az Instagram sztrádáján kérdést itt ildomos feltenni.


A klassz fotók szépek, de ha nem mesélnek el egy történetet vagy nem törik át a böngészők ingerküszöbét, akkor nem lesznek követőid.


Pont.

 

Milyen tartalmak jöhetnek szóba?  az „Insta-filter-mentes” önképed

 

Szándékosan használtam ezt a metaforát.
A kép, amit mutatsz magadról.
 

Azok a tartalmak leginkább, amiktől kiver a víz.
 

Mert szokatlan, mert neked túl szelfközpontú, mert a te szakmádban ilyet nem csinálunk kérem szépen. Amiért logikusan megkapnám tőled "EZ MEG MI A FRANC?"-ot.

 

Mert még kinevetnek...
 

Megszégyenítenek...
 

Megszólnak...
 

Ez lesz az okostojás-vadbarom tanulópénzed….
 

Zsenge vállalkozói életünkben még csak-csak megejtenénk ilyet, de mi komoly cég vagyunk….

 

Ezért olyan nehéz egy Briefet kitöltened, mert ha még csak félszavakban is, de olyan nehéz kipréselni a saját történeted; szigorú, maximalista, extra-komoly cégként nálad az emberi oldala a cégnek kihalófélben van.
 

Pedig az én kreatív eszem térden állva könyörög neked, hogy ne a múltbeli, berögzült klisékből indulj ki. Hadd keveredjen a lázadás vakmerőségének íze a féktelen kreativitás és szabadság-mámorával.
 

Hanyagolva a fantáziaszegény felszínességet. Bocs, de kíváncsiságból-kötekedő vagyok.

 

Azok a tartalmak kellenek tehát, amiktől talán most felszisszensz.  

...hát... mit szépítsük?!

 

Amik az arctalan, rideg céges kommunikáció helyett (steril közeg) emberközelivé teszik a cégedet.

Amin a dögunalom helyett derű, jókedv árad minden megnyilvánulásból.
 

A céged a szakmai színvonalát hűen tükrözve, a sótlan technikai feladataikból is jópofa eseményeket, pillanatképeket kerekít nekünk: az olvasónak, a böngészőnek, a potenciális ügyfélnek.
 

Egy tudatosan felépített Instagram-oldalt elég csupán néhány másodpercig nézni és pontosan tudni fogod, mi a márka és mit képvisel. Mert minden bizonnyal hiteles lesz. Most, hogy legszívesebben már felnivel csapnál agyon és rámuszítanád a kutyákat, akkor csapjunk a lecsóba.

 

 

Posztok vizuális és edukatív logika mentén

 

Áttekinthető és logika szerint felépített profil révén játékossá teheted a posztok elrendezését az Instagramprofilodon.

 

Elbabrálhatsz a színekkel, filterekkel, a posztok formáival, elrendezésével, a dizájnnal és a gridekkel.

 

Ennél azonban még menőbb a lapozós posztok használata, a maga különös anatómiájával.

Segítségével tulajdonképpen vizuális eszközökkel mesélsz el egy sztorit. Hozzávalói a képekre írt szövegek, beleszerkesztett png-ék, „egymásba folyt” történetmorzsák és a lapozós kivitelezés, amely oly hatásossá teszi.
 

Ugyanis erőteljes panorámahatást kelt, hiszen a fotók nincsenek élesen elválasztva egymástól, ezért egy alakzat az egyik képen még véget ér, de a másikon már folytatódik.
 

Ezzel is életet lehelve a posztokba.
 

Mivel időbe telik végiglapozni, több időt is töltenek a poszt olvasása során. Felépítése miatt több szöveget tudsz átadni, jobban olvasható, strukturálható az infó és egyedivé is teszi a posztodat.
 

Erről a módszerről ismert Gazduig is, egy magyar dizájner csávó.

Gazduig a 2020-as évet is sikeresen zárta, ügyfelei 81%-a az Instáról érkezik.
Írt egy esettanulmányt is, amiből pár hét alatt több mint 1000 fős listát épített. Sikerei eredményeit számokban ebben a posztban osztja meg. A szamlazz.hu statisztikája szerint a bevételeloszlásai a vállalkozásának elindulása utáni egy évben is említésre méltóak.

A 2020-as év augusztusi hónapja például az azelőtti 2019-es évhez viszonyítva (akkor még alkalmazotti fizuja volt) 553%-os növekedést jelentett a számára. Itt olvashatsz erről.
Szerinte ebben semmi titok nincs, csupán az, amit nála Instán látsz.

 

 

 

Lapozós posztok: Megmutathatod a szakmai tudásod, értéket adhatsz és még szórakoztatsz is. Gazduig egyik posztjának darabjai az Instán.

 


 

De sose feledd, nem csupán a posztok szövegére vagy képére kell fókuszálnod, hanem arra az egységes alapelvre is, ami a posztjaidat összességében eredményessé teszi.

 

Ne csak a pillanatnyi hogyan-ra összepontosíts, hanem a miértek-re is.

 

  • Mi a célod az Instával? (pl.: közvetlen eladás, edukáció, márkahűség támogatása)
  • Mivel szeretnéd ezt elérni? (pl.: vásárlói visszajelzések, influencer posztok, szórakoztató tartalmak)
  • Kiket szeretnél megszólítani? (Buyer persona, célcsoport)
  • Miben méred a sikert? (Mi a konverzió?)


 

Az Instán a vizuális tartalmak jutnak vezető szerephez.

Tehát vizuális és kreatív énedet előkapva vonzó történeteket, szakmádat érintő igazságmorzsákat, tájékoztató jellegű és instrukciós képeket, videókat, edukatív konklúziókat kellene kipréselni magadból.
 

 

 

Sportkontroll posztja a Nutelláról.

 


 

Mindezt megspékelve a kép, videó mellé kihelyezett ütős leírással.

 

Az Insta egy sajátságos világ. De nem várja el tőled, hogy profi fotós vagy photoshopguru legyél.
Csupán klassz törtnetmesélő, egy látványos világgal.  

 

Ez a vizuális világ pedig tartalmilag is értéket kínáljon.
Életszagú, szerethető és hiteles legyen.

 

 

Történeteket mesélni? Igen, mert a sztorik az agyban beindítják az az oxitocin-szintézisét, az pedig az empátianövelő hatással van. Csökkentheted a távolságot a befogadó és te közted.


És miért ennyire fontos a vizualitás?
 

Utazz vissza emlékeidben a középiskolába és rögtön megérted.

Gyakran ceruzát ragadva a bonyolult írott szövegeket bekarikázásokkal, aláhúzásokkal, nyilakkal és vizuális kapaszkodókkal segítetted ki.
 

Az agyad írott szavak értelmezéséért felelős része ugyanis csak akkor nyomja be az a start-stop rendszert, amikor a vizuális észlelési központ felrázza. Addig csak vár a piros lámpánál ügyelve az „üzemanyagfogyasztásra”.

 

 

 

 

Sportkontroll Instagram oldala
 

Oktatás figyelemfelkeltő tartalmakon keresztül. 60 ezerszer gyorsabban dolgozzuk fel a képi információt, mint az írásos infót.
A befogadott információ 90%-a a szemünkön keresztül érkezik.

 

 


 

 

Az emberek túlnyomó része vizuális. A vizualitást megragadva pedig nem pókhálókat lövöldözöl, hanem gondolatokat, információt, érzés-morzsákat.

 Dr. Kőnig Róbert gyermeksebész oldala.

 


 

DE itt van egyik ügyfelem posztja pédaként:

 

 

DrPrezi a nonverbális eszközökről

 


 

Szintén ügyfelem két példája:

 

 

Doorstar Luxury, egyedi elképzelés alapján gyártott beltéri ajtókról
(A grafikát én készítettem.)

 


 

Kedvelem colorstyleadvisor, azaz Orsi (Colors & Styles 4 U) posztjait is, mert egyszerűen és látványosan oktat a színtípusok világáról.

 

 

Fotó: colorstyleadvisor

 


 

 

Infosocial: egy mozgalom kreativitással?

 

Az Instán egyre gyakoribbak lettek az olyan tartalmak, amelyek célja a közösségen belüli információmegosztás és ismeretterjesztés.
 

Ma már a kis-, közép- és nagyvállalatok is könnyedén megtalálják saját kifejezésmódjukat és stílusukat.

 

Az infosocial-bejegyzések olyan stílusú szöveges tartalmak, amelyek célja a közösségek oktatása és inspirálása. Magyarul az edukáció.

 

Azonban egy kicsit másképp, mint az eddigi példák.

A témák ugyanis gyakran a faji igazságtalanság, a klímaváltozás és a helyi közösségtől kért támogatás. Márkaépítés szempontjából azért lehet fontos ez a posztforma, mert egy vállalkozás a vásárlóikkal is megoszthatja álláspontját fontos társadalmi kérdésekben.

 

A vizuálisan figyelemkeltő tartalmak épp úgy működnek itt, mint a saját témád, szakmád fontos igazságait tekintve: szöveggel együtt megjelenő vizuális infosocial-bejegyzések emészthető információdarabkákká alakítják az Instagram-galériát.

 

A diákat egyenként léptetve értesz meg egy témát, jutsz el egy konklúzióig.

 

A vizuálisan meghökkentő, érdekes, szórakoztató tartalom könnyebben megosztható és az infosocial-bejegyzéseknek pontosan ez a célja.

 

 

Dropok: a hírverés művészete

 

Mi kapcsolja össze a McDonald's hamburgerét egy élvonalbeli divattervezővel?

Az, hogy miután együttműködnek, minden termék elkel.
 

A drop egy, a divatiparban népszerűvé vált értékesítési módszer.
Lényege pedig az, hogy a korlátozott kiadású termékek (dropok) limitált számban jönnek piacra, méghozzá kollekciók formájában.
 

Ezek a kis tételben bevezetett, előre várt termékek különlegesebbé és kívánatosabbá tehetik egy márka termékeit. A dropstratégiát vállalkozások tömege használja már és egy egyszerű termékbejegyzés és bevezetési dátum garantálja a sikeres eladást.

 

 


Erre szuper példa a McDonald’s Taiwan, aki együttműködésre lépett az élvonalbeli divattervezővel, ApuJannal, aki stílusos csomagolástervekre és koromfekete hamburgerek tervezésére adta a fejét.

 Fotó: business.instagram.com
 


 

A divatmárkával folytatott együttműködés során a Meki magasabb presztízsűnek érezhette magát és vonzóbb lett a fogyasztók fiatalabb generációjának szemében is. Az Instagramon bemutatott korlátozott kiadású termékkel újdonságként pozícionálta közismert termékét (ki ne tudná mi is az?)
 

A recept része egy egyszerű bejegyzés megosztása meglepetésdropként a Stories funkcióban vagy a képfolyamban és máris a meglepetés erejével hat a közönségre. Még visszaszámláló órát is helyezhetsz rá.

 

 

Te is érezted a törést a tér-idő kontinuumban?

 

 

Igen, itt tulajdonképpen pszichológiáról (is) van szó.

A hiány elvéről.
 

Minél nehezebb megszerezni valamit, annál inkább vágyunk rá. (Egy becsípődés nálunk, hogy amiből kevesebb van, az értékesebb).
 

Például, ha valamiből kevesebb van, feltételezed azt, hogy „biztos, hogy már elfogyott”, tehát kelendő volt, azaz minőségibb.

Ehhez hasonlóan működik a korlátozott mennyiség elve is, ahol kevésbé elérhető termékeket jóval értékesebbnek véljük.

Ezért írják ki a webshopoknál is a meglévő darabszámot azoknál a termékeknél, ahol már csak néhány darab maradt. Vagy szolgáltatásnál az üres idősávokat, ahova lehet még időpontot foglalni.

 

 

Új terméked kerül a piacra?

 

A hírverés művészetét csak finoman.
 

Ha túl rámenős vagy, a követők úgy hullanak le, mint a legyek. De a termékelőzetesek szuper klassz módja annak, hogy beszélj a termékről és növeld az izgalmat anélkül, hogy úgy tűnne, mintha túl keményen próbálkoznál.
 

Nézd meg Gilt Man Instagram-oldalának két bejegyzését, itt nem közvetlenül próbál eladni egy terméket, hanem ingyenes alkalmazást kínál,  ahol a felhasználók a márka összes készletét megvásárolhatják.

 

A márka 70% kedvezményt kínál, miközben néhány megvásárolható termékről fényképeket mutat be.

A bejegyzések pedig ezernyi lájkot kap.
 

A hirdetések azért működnek, mert nem nyomulnak.

Vizuálisan ugyan izgatják a kedvezménnyel és a termékképpel az embereket, hogy letöltsék az alkalmazást és vásároljanak.

 

 

 

LO-FI VIDEÓ, mi a bánat?

 

Egyszerű, mobilos kreatív eszközökkel készült, kis költségű lo-fi videóról van szó.
Ne aggódj, nem a spanyolviasz.
 

„Lo-fi” stílusú – giccses nevét elhagyva, saját készítésű, amatőr – videókat használj, ha szeretnél hitelességet mutatni a követőid felé. (Miért ezen a néven fut? Fogalmam sincs.)
 

Ez a videótípus természetes, hiteles, életszagú.

A videók lehetnek a színfalak mögé bepillantást nyújtó történetek, vagy ahogy épp kicsomagolod a terméked, de bemutathatod használat közben is.
 

A Dunkin Reels-videók formájában (a Reels lehetővé teszi rövid, legfeljebb 15 másodperces videók rögzítését és szerkesztését az Instagram kamera funkciója segítségével) hozott létre olyan szórakoztató tartalmakat, amelyek szerethető, ugyanakkor meglepő módon mutatják be termékeit.

 

 

Egy kés, egy vágódeszka és néhány termék felhasználásával a márkához nagyon illő, ínycsiklandozó és inspiratív videókat készített.


Vagy az ausztrál Big Girls Don't Cry Anymore „plus-size” méretű ruházati márka a Reels-videókban a kifutón végigsétáló modellek helyett valós élethelyzetekben, hétköznapi embereken mutatja be termékeit.

 

 

 

Felhasználók fotói, máris ők dolgoznak helyetted

 

Gyűjtsd össze a felhasználók által beküldött fotókat és máris izzadás nélkül készíthetsz posztokat.

Tulajdonképpen ők hoznak létre neked hasznos tartalmakat.
 

Hiteles, mégis kiszámíthatatlan.

 

 


A MAC kozmetikai márka például rengeteg felhasználó által létrehozott tartalmat használ fel, amelyeket Instagram-oldalán hirdetnek a termékek bemutatásához.

 


 

Amire érdemes figyelni, hogy az illető személyek feltétlenül tudjanak róla, hogy „fel lettek címkézve”, azaz jelölve a bejegyzésben.
 

A GoPro erről  a kiviteelzésről híres. A márka minden héten #FeaturedPhotographer-t választ. Ezt úgy képzeld el, mint egy heti verseny. És a legjobbnak ítélt győztest, feltölti az oldalra.  
 

A hét fotósa, a heti kreatív, a hét legvidámabb vásárlója. A kreativitásod szab hatást. Gondolj bele, az USA-ban a munkahelyeken a hónap dolgozója is nagy biznisz.
 

Fontos, hogy a fotó mindig illeszkedjen a márkanévhez, a márka által képviselt értékekhez. Még előnyösebb, ha a fotó tulajdonosának nagyobb követőtábora van (esetleg egy másik vállalkozás, ismert személy az illető).

 

 

Reflektorban a kulisszák mögött

 

Ezek a bejegyzések fognak bepillantást engedni vállalkozásod abba a részébe, amelyet az emberek általában nem látnak.

De pedig igyekszel elrejteni. A költői kérdésem, miért?
 

A hitelesség kulcsfontosságú!
 

Az Aeronaut Brewing Company belső képet festett önmagáról és a vállalati kultúráról azáltal, hogy bemutatta munkatársait a munkahelyükön.

A vállalkozás humanizálása címén az emberek nemcsak a márkával foglalkoznak, hanem a munkatársakhoz is „kötődni” kezdenek.
 

Tehát bizalomépítő hatása van.

A fotók vagy videók által körbejárhatod az üzleted, bemutathatod a munkatársaid vagy a gyártási folyamataidat.

 

 

Legyél kreatív és szórakoztató, a saját hangodon

 

Oktatóanyagok és termékismertetők, inspirálással karöltve.
Az Insta által zabált tartalmak.
 

Ha létrehozod a saját céges hangod, akkor nem csupán a hasznos tartalom miatt fognak követni, de azért is, mert bírják a saját stílusod, a szóhasználatodat vagy esetleg a hibáidat.

 

Bizony, azokat.

 

 


Gazduig, a dizájner csávó köztudott, hogy néha ejt egy-egy helyesírási hibát, elütést a szórakoztató, vizuálisan kimagasló lapozós posztjai során. Néha a kommentekben humorosra véve a figurát, ugratni is szokták a követői.

 


 

Ahelyett, hogy egy lennél a hírfolyamban az egykaptafa, uncsi posztok közül; az leszel, aki…

 

[a kép helye], amit másokban létrehozol.

 

Indok mindig lesz, hogy miért ne csináld az Instát.
 

De az Insta vizuális világában az a bizonyos első néhány másodperc lehet a legnagyobb esélyesed, hogy megállítsd a görgetés mágnesként húzó erejét és megszerezd a figyelmet.

Edukálj, hozz konkrét példákat, útmutatókat, érdekességeket, információkat, sztorikat.

Dönts meg egy, a szakmádat érintő mítoszt; kezeld a kifogásokat és válaszold meg a kérdéseket. Hitelesen, saját stílusban, önazonos módon. Szórakoztass és tartsd észben, hogy a tökéletes unalmas!

 



Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat

 

Vissza