Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

Hogy állsz a szakmai önismerettel? – A Muppet-show effektus

A szakmai élet gyakran egy Muppet-show. Amiben a külvilág, társadalom, szakmai világ a két öreg képében életre kelve egyfajta folyamatos kommentátor szerepében tetszeleg. Miért veszélyes jelenség?
 
 
A szakmai élet gyakran egy Muppet-show.
 
Amiben a külvilág, társadalom, szakmai világ a két öreg képében életre kelve egyfajta folyamatos kommentátor szerepében tetszeleg.
 
A két morgós öreg a karzatról:
 
 
Értékeli az elért sikereidet.
 
Kommentálja a helyzetedet.
 
Képes éket verni az önbizalmadon.
 
 
Nem elég neked a munkatársaid, vásárlóid, párod, könyvelőd, szakmai partnerek, beszállítók, alvállalkozók elvárásaival megküzdeni. Gyakran jönnek a „mit fognak gondolni rólam a szakmában” képzelgések is.
 
Saját magad elvárásaival karöltve.
 
 

Miért veszélyes a jelenség?

 
 
Ezért vállalsz be gyakran olyan – vakon megbízol benne féle – „sztárjátékosokat”, nagy halat, menő ügyfelet, akik leginkább csak megkeserítik az életed. De legalább elmondhatod, hogy velük dolgozol. Hozzák a pénzt, de kétszer annyit visznek is.
 
Időben, energiában több veszteséget okoznak összességében nézve, mint pozitívumot.
 
 
Pedig számos esetben igaz, hogy egy ügyfélnek:
 
  • nem rád van szüksége (nem tisztel, nem veszi komolyan a nézeteidet, nem bízik a munkamódszereidben, bár elméletben azok miatt fordult hozzád).
     
  • nem te vagy neki a nagy „ő” (bizalom és alázat, a kémia hiánya; mindent IS jobban tud nálad).
     
  • baromira nem áll készen semmilyen munkára (komolytalan, bizonytalan, szakmai önbizalma vérszegény).
 
 

Miért csináljuk mégis ezt?

 
Azért, amiért oly sokan választanak párt is maguknak abból a szempontból, hogy milyennek fogják őt látni az emberek az adott partner oldalán.
 
Az alapján, hogy az adott illető miként fejezi ki őket. Az alapján, hogy mit mond el róluk.
 
  • Azt, amit üzeni szeretnének magukról?
     
  • Azért választják, mert többé akarnak válni általa?
     
  • Aki mellett szerencsés embernek látszanak?
 
 
Ha ugyanezt érzed bizonyos ügyfelek és projektek esetében is (egyiknél kínos feszengést, másiknál büszkeségtől dagadó mellkast), akkor lehet ideje a szakmai önbizalmad helyre rakni.
 
Új kihívásokkal, ugyanazon elveket való szakmai partnerek társaságával, néhány NEM-mel, amit a projektekre adsz.
 
 
 

Jutalmazó élményként tekinteni az ügyfélkapcsolatokra?

 
Addig nem gond, ha jutalmazó élményként tekintesz egy ügyféllel való együttműködésre, amíg egészséges szakmai önértékelésed, hitelességépítésed oltárán áldozol. Büszke vagy rá, mert tudod, hogy munkád gyümölcse.
 
Olyan "hűha" emberek választanak téged, akiknek szava egyfajta garancia.
 
 
Ha ő mondja, elhiszik neki.
 
Ha ő mondja, komolyan vesznek téged.
 
Ajánlása a biztos siker bélyege.
 
 
Azonban potenciális veszély is lehet.
 
Annak a veszélye, hogy egy bizonytalanabb, negatív szakmai önértékelés lecsapódásaként az ember olyan ügyfeleket választ be, aki által vagy mellett VALAMILYENNEK érezheti magát.
 
 

Mellette a szakma krémje, szakmád James Bondja lehetsz

 
Legalábbis ezt gondolod.
 
Mert még akkor is ezt választod, ha az adott ügyféllel történő munka inkább kupit hagy maga után, magas vérnyomást, túlzott stresszt, mint pozitív gyümölcsöt. Ezt hívom én Muppet Show-effektusnak.
 
A te felelősséged, hogy felmérd, kinek tudsz/akarsz segíteni.
 
A „csak a pénzért” hozzáállás és a megfelelési kényszer még senkit nem tett boldoggá. Hosszú távú veszteségeket viszont annál inkább okozott (enervált munkatársak, más projektektől elvett idő és energia stb.)
 
Soha ne add fel a módszertanod, munkamódszered, szakmai elveid senkifiaborjáért. Hiszen ezek tettek annyira sikeressé, amit még mindig nem hiszel el, ezért keresel külső megerősítéseket.
 
Ezért vagy bizonytalan.
 
Ezért figyelsz a külső hangokra.
 
 
 
Te mit gondolsz a Muppet Show-effektusról? A poszt ítélkezésmentes. Csupán a szakmai önismeret kapcsán vet fel kérdéseket.
 
 
 

 

Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat

 

Vissza