Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

3 gyakori tévhit a márkakommunikációban és projektekben

A hatásunk alakul, alakítjuk. A pozitív benyomáskeltésben babérokat aratunk, vagy elvérzünk. Olykor csiszolnunk kell a márkakommunikációnkon. Ezért mutatok most 3 rendkívül gyakori banánhéjat a kommunikációs projektekben.

 

Minden vállalkozó, tudatos márkaépítő — (gyakran) — milliós kérdése, hogy „mit süt/főz ki a kommunikációjából”. Az alapanyagok adottak, de nem mindegy hogyan tisztítod, aprítod, fűszerezed, sütöd/főzöd azt.
 

A márkaépítésben viszont léteznek olyan tévhitek, amik kifejezetten megnehezítik az eredményes márkaépítést. Akár egyedül, akár szakmai segítséggel csaptál bele a lecsóba. Személyes „kedvenceimet” hoztam el.


 

1. Beszéljünk az Andersen-effektusról

 

Létezik egy mottóm, ami így szól: „Adj egy hógolyót és én lavinát csinálok belőle.”

 

Ez azt jelenti, hogy egy szövegíróval a munka MINDIG kétirányú utca. Amikor belekezdesz a „világmegváltó terveidbe”, a realitás térképét se hagyd otthon.

 

Miről van szó? 

 

Képzeld el, hogy van egy egyedi gasztronómiai élményt is garantáló apartmanod egy tanyán, aminek a konyhájába egy séfet hívsz meg és elvárod tőle, hogy versenygyőztes ételt készítsen a hely népszerűsítésére.
 

De ehhez a bevásárlást intézze valahol máshol. Se húst, se zöldséget, se edényeket nem tudsz biztosítani neki. Nem is láthatja a tanyád gazdag élővilágát. Bezártad őt a sufniba.


 

Ezek után egyetlen kérdésem maradt
 

Ez mitől lesz a te apartmanod étele?
 

Ha nem te adsz meg neki minden segítséget, információt, sztorit, vízióképet – nem a témád kutatómunkájára gondolok, hanem a márkád világára, saját erősségeidre, tapasztalataidra, céljaidra – akkor miből dolgozna egy szövegíró?
 

Gyakori tévhit bármely szöveg – marketinganyag vagy szakmai könyv – megírásánál, hogy a „te írod meg helyettem”, az lényegében azt jelenti: nincs időm, majd más megcsinálja nekem a szerencsém.

Én csak hátradőlök és a szövegíró majd helyettem megírja a tutit.

 

 

Méé, nem ez a dolga?

Igen. És nem.

 

Ha így lenne, akkor a végeredmény a szövegíró könyve lenne. Ha így lenne, akkor egy szövegíró által felrajzolt kommunikációs tükörkép lenne a cégedről és a fantáziájának a teljes szüleménye (Andersen-effektusnak hívom).
 

Más választása nincs, mint elképzelni a világot, amit te nem voltál hajlandó elmesélni neki.


 

A szövegíró nem Jin

Egy szövegíró profi, szakértői segítséget nyújt.
 

És ír. Valóban.
 

Az általad biztosított és használható információk, együttműködésnek (is) köszönhetően.

Kihagyhatatlan lépés.
 

Ha szükséges, segít felkutatni a kamrád legegyedibb és legkülönlegesebb karakterű fűszereit (hidd el, neked is van), alapanyagait. Azért, hogy jelképesen, de együtt főzzétek meg a versenygyőztes ételt. Ettől még inkább büszke leszel rá.
 

Olyan hozzávalókat fog szorgalmazni, amihez magadtól hozzá sem nyúlnál.
 

Olyan eljárásokkal dolgozik, amelyeket talán még nem ismersz. Fogyaszthatóságát és ízvilágát tekintve is más lesz a végeredmény akár egy-egy hozzávaló (meggyőzéstechnikai eszköz, előny, fájdalompont, értékajánlat stb.) vagy fűszer (történet, metafora, nyelvi alakzat, humor stb.) nélkülözésével.





 


Az rendben van, ha nincs időd és legfőképp megfelelő tudásod az írásra. Ezért vannak a szövegírók.

De…ha semmi időd nincs egy projektre, ne hívd meg magadhoz a séfet.
 

Ha viszont felelősségteljes hozzáállással a szögre akasztanád a szakácssapkát és hagynád a főzést a csudába: tudd, hogy én imádom viselni. Főzni még inkább.
 

Ne feledd a mottót: „Adj egy hógolyót és én lavinát csinálok belőle.”

 

 

2. GYILKOS JÁRAT – a Trendmánia

 

A márkaépítés egyik leginspiratívabb és egyben legnehezebb időszaka tud lenni az év eleji időszak.

Boldog új évet: kívánja neked a BETONFAL.

 

De ugye erről nem illik beszélni. Év elején a forgatókönyv nem lehet más, mint „évtervező workshopoktól”, „világmegváltó tervektől” és motivációtól ittas tettrekészségtől érezni magadban a Jedit.
 

Jönnek az írások a „nem unod még, hogy mindenki mást hibáztatsz?”, „Te vagy a márkád sikerének a kovácsa” , "Mit tettél ma, hogy holnap patent legyél" főcímekkel és máris úgy érzed, mintha egy céltáblának álcáztad volna magad egy lőtéren. Vagy épp egy gyilkos vonaton?


 

Tudod mit, most katica leszek a kisujjadon


Az a katica, amely mindig figyel, túlél és talán épp most is látja az érzelmeidet.

Szóval a sztori:
 

egy katica (én),

egy mandarin (te)

és egy citrom (az élet kínálta citromsztorik)

 

felszállnak egy vonatra. A 2024-es járatszámú vonatra. (A cikk épp akkor írodott, bocsi.)

Jegy megváltva január elsején.
 

Mert mit nem illik így év elején csinálni – pedig rengeteg csoportposzt, komment és privátban elsütött üzi, üzi, üzi üzeni, hogy lehet nem illik, de mégis tesszük?

 

Elfáradni,
 

kiégni,
 

motiválatlannak lenni,
 

érzelmileg térdre rogyni.

 


 

DE ilyet nem ééééér

 

Ne viccelj már.
 

Nah szóval a katica.
 

Jah bocs, hogy nem láttad a filmet?!

A gyilkos járat című (Bullet Train) film központi figurája a Brad Pitt által megformált Katica fedőnevű megvilágosodott, korábbi útjáról letért, a konfliktushelyzetekben az erőszak helyett inkább a „píszt” választó bérgyilkos.
 

Aki meggyőződése szerint az életben a balszerencsére váltott jegyet, mivel úton-útfélen azt tapasztalja, hogy régi élet ide vagy oda, hullanak körülötte az emberek, mint a legyek.

Pedig a japán kultúra szerint a katica szerencsét hoz, mert ő a TÚLÉLŐ.
 

Ugyanezen a járaton utazik Mandarin és Citrom, két másik profi bérgyilkos, akik a japán alvilág vezérének tékozló fiát kísérik a végállomásig.
 

Nos „véletlenül” ugyanarra a Kiotó felé cirka 300km/h-val száguldó vonatra váltanak jegyet.

A sztori pedig hardcore stílusban beindul.
 

De Sherlock óta tudjuk, hogy nincsenek véletlenek. Az univerzum ugyanis ritkán ennyire lusta.

Nos.


 

Gyilkos járat


Néha az ember felszáll rá.
 

Mellette az élet kínálta citromokkal (de hát megtanultunk belőle limonádét csinálni) és Katicával, aki valahogy mindig mindent túlél.

Ez a Katica most a füledbe súgja, hogy KIBORULNI ÉR.
 

Pislákolni is ér.
 

Én is voltam rengetegszer rosszul, sokszor kerültem olyan helyzetbe, ami elszívta az életenergiámat. "Houston, van egy kis gondunk... – elfogyott az üzemanyag".
 

Sokszor voltam padlón a kreatív aksi merülés miatt, rendszeresen küzdök lehangoltsággal.
 

  • DE ez az állapot a javunkra is lehet.
  • Mert leckéket ad, amin át kell menni.
  • Új oldaladat kell megismerni, kipróbálni.


A nagy fordulatszámon pörgő kreativitásod elfáradhat. El is fog.
 

A kényszerűen viszkető érzés, hogy az adott aktuális évben valami eget rengetőt kell alkotnod – és már év elején vagy épp a folyamatok elején elkéstél kisanyám – talán most is száguldó vonatként dübörög feléd.
 

Vagy inkább rajta ülve, gyilkos járatként veled.

Az emberek, projektek, küldetések, akik/amik körülötted vannak, a te döntésed eredményei. De legyenek olyan céljaid, amiben képes vagy az összképet nézni. Senki nem fogja számonkérni tőled, ha márciusig nem váltod meg a világot, hogy miért nem teszed.
 

Gyakran hangos kiabálás, zihálva rohangálás helyett csendben érkezik az, ami fontos.

Erősnek lenni pedig azt is jelenti: felvállalod a gyengeségeidet.
 

 Épp azt, hogy baromira bele kéne csapnod a lecsóba a „az év eleji trend szerint”, mégis nehezedre esik.


 

Nos mandarinom!

Ha minden este fel is adod, mert a szituk húznak lefelé a mélybe, mint a vízben táncoló hínárok; reggel azért bikázd be a belső motorodat, mert a gyilkos járatról mindig le lehet szállni.
 

Minden „gyilkos járatnak” minimum van egy végállomása.
 

Mindennek megvan a maga ideje, tempója, aktualitása.
 

Soha sehol nem KELL TARTANI.
 

A megállók pedig mindenkinél máskor jönnek el az életébe, a márkájába. A te utazásod rólad szól, nem másról. A cél pedig az utazás maga.
 

Ha ezt észben tartod, kevesebb „gyilkos járatban” lesz részed. Ne siettesd magad, haladj saját tempóban, akár lassú építkezéssel.
 

Ha azért csinálsz dolgokat, mert mindenki más is csinálja, utálni fogd azt, amit csinálsz.

 

 

3. Kommunikációs szintugrás egy szokatlan elemmel?

 

Ugorj szintet a szövegeidben azzal, amiről egyesek szerint nem illik beszélni.

 

TRAUMA.

Bűvös szó.

 

"Tipik" elmentett drive szokott lenni a vállalkozóknál, hogy "ne indítsunk negatívval", ne ijesztgessük az embereket.

Hisz traumatizál. (Lásd pl. stressz elleni megoldásról beszélve a stressz negatív hatásait és esetlegesen már érzékelt "tüneteit" se hozd fel, azzal csak frusztrálod őket. True story.)


 

Mi a valóság?
 

Problémák, nehézségek, elakadások esetén semmire nem mész, ha folyton az elérhető mennyországot mutogatod csak az embereknek. Bizonyos esetekben még a problématudat sem éles a fejekben.
 

 Kicsit olyan ez, mintha a tűzoltó készüléket szeretnéd eladni, de a tűz bemutatása nélkül.
 

Ahelyett, hogy empátiával mutatnád meg, hogy te ÉRTED, mit él meg a vásárlód. Jelenleg. Te tudod a kifelé vezető utat. Azt is, hogy merre van. Sőt, sok esetben te magad is megjártad a poklot. Ezt ne keverd össze a hibáztatással, öncélú nyomasztással.
 

Hinni akkor fognak neked, ha „felismerik” benned a tapasztalt és megoldást nyújtó személyt. A csak üres, mindent megígérő ígéretek erre nehezen képesek. „Hiszem, ha látom”- tartja a mondás.
 

Nos, akkor mutasd meg nekik. Egy hiteles, igazi „film” már annál meggyőzőbb tud lenni. Filmet vetíteni pedig szavakkal is lehet.
 

Jaj, hiszen az ijesztő, fullasztó, frusztráló! Öncélúan használva valóban az lehet. Ha azonban megadod a feloldókulcsot, máris nem öncélú a kommunikációd.


 

Mégis mit tesz a legtöbb vállalkozó?


Nagyon gyakran a "problémát, fàjdalompontot" is tartalmazó szövegek esetében zsigerből nyúlnak a radírhoz, hogy az eleje az nem kell. Pedig mennyire, hogy igen.
 

Nem fogja senki értékelni a túloldalt, ha az itteni még nem nyomasztja eléggé vagy nem utálja megfelelő mértékben.

Nem fog benned bízni, mert nem érzi úgy, hogy te "megérted őt".
 

Ha te ennél okosabban kommunikálnál, mutasd meg a HIÁNYT IS. Azt a hiányt, amit megél az olvasód (vélhetőleg), és azt is, amit szeretne elérni, ráadásul neked már sikerült. De jelenleg még számtalan fekvőrendőr, akadály, nehézség torpedózza meg a célját.
 

Ez buksisimi lesz a számára: érzelmeit, fájdalmait ugyanis jogosnak érzi majd és úgy érzi, végre megértik. Nincs annál rosszabb, mint amikor valaki úgy érzi, nincs létjogosultsága az érzelmeinek, mert itt mindenki a hegyi kilátásról beszél, ő pedig lefelé süllyedve és ásva lassan eléri Kínát.
 


 

Mit fog érzékelni?

 

Nálad testet ölt a nyomasztó VALÓSÁG

Nálad testet ölt a nyomasztó valóság OKA

és nálad testet ölt a MEGOLDÁSA is.

 

3 hozzávaló és máris azzal ugrassz kommunikációs szintet, amiről nem illik beszélni. Ami a valóságban nem traumatizál. Hanem olyan, mint egy empatikus, bizalomfokozó gyógyhatású készítmény.

 

Te melyik jelenséggel találtad már magad szembe, vagy ismerted fel saját magad benne?

 

 


 

Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat

Vissza