Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

Van értelme tréningekre és találkozókra járni? [Élménybeszámoló]

Ültél már olyan tréningen, ahol a résztvevők kortól és céges háttértől függetlenül tátott szájjal figyeltek? Ráadásul pár percen belül többször is? Vagy egy vállalkozói klubtalálkozón, ahol a résztvevők nem csupán tanulhatnak, de barátságokra és kapcsolatokra is szert tehetnek, egy humorzóna kellős közepén? Velem megesett, és egy nagyon fontos üzenetet kaptam aznap a vállalkozások kapcsán. Mi a tanulság belőle?


Na ennyire nem kapod meg könnyedén a választ.

Először hadd kérdezzem meg, miért nem jársz tréningekre?
Most komolyan kérdem.
 

Mondom. Tényleg.

Én most jövök egy tréningről és egy klubtalálkozóról, ahol számos vállalkozót ismerhettem meg. Tanulhattam velük együtt, vagy beszélgethettem velük a márkaépítés izgalmas kihívásairól. De nem csak a tudást kaptam kézhez.

 

Hogy is volt ez?

2018. március 29-én a hajnali 5 órási kelés, a reggel 6 órási számlázás és adminisztratív teendők után landol a friss Facebook-poszt a céges oldalamra, zárt csoportomba, és ahová csak vitte a szél: MA NE KERESS.

Ugyanis épp úton vagyok full lelkesedéssel az aznapi Sales Akadémiás Ügyféltípustréningre. Szombati Orsi igazi vagány és csupaszív hozzáállása a vasakaratával előreláthatólag determinálta az elkerülhetetlent: ma tutira tanulni fogok.

 

Küzdhetek ellene (de minek?).
Szkeptikus lehetek (de minek?).
 


Ő a kedvenc „fajtámból” való: hihetetlen nagy tudása és genetikailag-buzgó jellemzője ellenére mindig megmarad embernek is lenni.
Akinek egy napos tréningje után szinte azon melegében felgyűröd az ingujjad és két lábbal nekiállsz nyomni a gázt a frissen megszerzett tudásoddal.

Buzgón áll hozzá a dolgokhoz.


Az ilyen maximális pörgős lelkesedést csak én tudom néha max. überelni az abnormalitásommal. De én az vagyok. Ezt mindenki tudja.


 

Miért volt ez a tréning szerintem igazán eredményes?

A tréningek kapcsán általában az alábbi problémák szoktak felmerülni már a szervezők részéről is.
Ha kisebb taglétszámú, kicsit zártabb, belterjesebb tréninget terveznek be, akkor – a tréning egyéb költségeit is ismerve - magasabb árat kell belőniük.


Ha nagyobb rendezvényt szerveznek, nagyobb tömeggel; akkor ugyan csökkenhet a részvételi díj ára, viszont nagyobb tömeget is kell behozni. Ami néha nehezebb ügy, az utókövetés is. Ráadásul minden héten szinte eljárhatnál egyre, mert annyira felhígult a piac, hogy már neked is nehezebb dönteni, melyikre és hova menj el.
 

Te se tudod igazán. Hova, mennyiért, és lesz-e haszna?
Ha kicsit kutyaszorítóban érzed magad, megértelek.


 

Most akkor drága, kevésbé drága és milyen jellegű rendezvényekre célszerű eljárnod, és egyáltalán mi a fenének?

Kérdésem költői: mi kell ahhoz, hogy jó marketingszöveg-író legyen valakiből?
Ha a magyartanárunknak adnánk mikrofont a válaszadásra, bizonyára a helyesírás pontos és precíz ismeretét, a jó fogalmazási képességet emelné ki. Egy sales-es pedig az értékesítési vénát.



Szerény személyem szerint, habár egyik sem vállrángatásra okot adó érv, hiszem, hogy van egy olyan hozzávaló, ami nélkül nem létezik sikeres, hatékony, és eredményes szövegírás: ez az empátia és a tanulási képesség megléte.

Az, hogy bele tudd helyezni magad a célcsoport helyébe, megtaláld a közös pontot, bárki is ül a monitor előtt, vagy bíbelődik a hüvelykujjával a metrón ülve.
 

A hatékony értékesítés alapja (ami nélkül a vállalkozásod sem létezik), hogy nemcsak megérted az ügyfeleidet, hanem ezt meg is mutatod nekik a kommunikációdban.  Na és le is jön nekik veled kapcsolatban.

 

A célszemélyek megismeréséhez pedig olyan hozzávalókat is célszerű figyelembe venni, mint az eladási útvonalak, pszichológiai ismeretek, emberi motivációk és alapösztönök ismerete. A pszichológiai motivációkutatás.

 

Pfújj… talán mondod most te. Azonban a marketingszövegírás nem egyenlő az újságírással. Itt az nem elég.

 

És egy kis Enneagram is szükséges hozzá.
Tréningekre tehát házi feladat eljárni. Pont.
 

 

A marketingkommunikáció és a tartalommarketing is olyan terület, ami egy pillanatra sem áll meg a fejlődésben, ezért a tanulás, trendek ismerete, a tréningekre való eljárás minden szövegíró lételeme.

 


De egy szövegíró minden nap tanul. Nemcsak szakmai értelemben véve, de a magánéletben is.

 

Az évek alatt okosabb lettem a szegecsanyákat illetően; tudom, hogy miért baj, ha vetemedik egy ajtó, és milyen előnyei vannak egy zsaluziának. A kárügyintézés témaköre is fejbe vág, akárhányszor reggel elmegyek a karosszériás előtt.
 

„Tudom, mit csináltok odabent egész nap.”


 

A sok agytágító ismeret is halott viszont tapasztalat nélkül.

A napi x megírt szöveg, és az évekig tartó írás az, ami egyre gyakorlottabbá tesz. Ettől lesz a munkád alaposabb, gyorsabb, eredményesebb, mint azé, aki „írni próbálgat évente háromszor vállalkozóként a honlapjára”.
 

Persze kell egy kis abnormalitás és őrültség is ahhoz, hogy szinte egész nap egy szakdolgozat megírásán dolgozz. Mert estére úgy nézel ki, mint aki 5 éve az államvizsgára készül.

 

Az éberfrász pedig éjszakánként lep meg, amikor hajnal háromkor sem tudsz aludni, mert a fejed teli van információval; és nem tud egyszerűen kikapcsolni.
 

Vannak a szövegírásnak negatív vetületei is. Nem titok.
Néha viszont a drágább, de kisebb létszámú tréningekkel jársz igazán jól. Miért?


 

Szövegíróként eljutottam egy Ügyféltípustréningre - mit tanultam?


Minden tréning - ami legalábbis egész napos, a látogatótól nagy elköteleződést kér. Azaz az idejét.
Kiesik egy egész napos munkanap. Ha nagyobb távolságot is teszel meg, akkor még az utazás is ott van.


Nem mindegy, hogy ezen a napon milyen és mennyi tudással és inspirációval távozol. Megéri-e befeketíteni azt az időt.

Tapasztalatom szerint jobban tudsz tanulni a kisebb taglétszámú - igen, néha sokak szemében drágább - tréningek során, ahol a tréningtartó személy figyelme sem egy tömegnek szól. Hanem még az a kiváltság is megadatik neked, hogy párbeszédet folytathatsz vele. Lehetnek kérdéseid.




Megy az agyalás. :) Kép forrása: Sales Akadémia


 

Ahol a résztvevők ismét egy „osztály hasznos tagjának” érezhetik magukat, mint a legjobb tanár óráján a gimiben. (Felsőoktatásban is szerettem a „nincs tömeg” az órán kiállásokat.) Ahol együtt dolgoztok.

Szóval a tréning napján maximális elszántsággal estem neki az aznapi tanulásnak.


Reggel fél kilenckor, egy esőáztatta kora reggeli napon – a liftet kihagyva, sportemberek vagyunk mi, kérem szépen - már nyargalok is felfele a 4. emeletre. Ahol Baráth András is épp tréninget tart a másik oldalon (sajnos sikerült elkerülnünk egymást, pedig szívesen összefutottam volna vele ismét).
 

Ahogy felérek az emeletre, Orsit pillantom meg, aki a még üres teremben már lázasan készíti a videókat, anyagokat, és egy kis apróságot a számunkra.

 


A legjobb tréning az, ahol a nap végére agyilag "lezsibbadsz". Fotó forrása: Sales Akadémia

 


Sorjában érkezünk és ismerjük meg egymást.

Gondoljuk mi, de valójában még csupán találgatunk. Ki honnan, és miért. De azt már biztosan tudjuk, ma egymásnak osztott minket a gép. A reggel még idegenek, délutánra már szinte barátok képletet azonban csak egy zárt, barátias és kis létszámú, gyakorlatorientált tréning képes megadni a számodra is.
 

Persze egy nagy összejövetelen is összefuthatsz ezzel-azzal egy Vip szektorban, a folyóson, de hidd el nekem, az nem ugyanaz. Államtitkokat nem árulunk el, de igazi tanórán érezhetted magad, egy klassz tanár óráján.
 

Aminek köszönhetően másképp állsz az emberekkel való kommunikációhoz. Ezt a tudást pedig beépíted a mindennapi munkád során. Csapatban dolgoztunk és gyűjtöttük a kulcsszavakat, az egyes személyiségtípusok érveit, amelyekkel meggyőzhettünk egy fiktív személyt, hogy a mi csapatunk terméke a legjobb megoldás a számára.

 

 

Vállalkozók „lötyögésben”? – Alig ocsúdtam fel a tréningről máris várt rám egy újabb program

Igen, ezer helyen pörgök, mint a motolla. De a márkaépítés témája az, amit nem raknék soha kispadra. Időhiány ide vagy oda.
Természetesen aktív BrandBirds tagként mit is tehetnék, ha nem azt, hogy elmegyek a kb. 2-3 havonta megrendezett BrandBirds találkozóra.

 


BrandBirds Club találkozó. Ahol nemcsak tanulsz, de kapcsolatokat is építesz. Fotó forrása: BrandBirds

 


Irány 2018. 04.10-én a La Nube Café, ahol várnak rám a spanyol tapaszok, kávé, tea de ami még fontosabb, több mint 30 vállalkozó hozzám hasonló mentalitással, tátott szájjal és a humorzóna kellős közepén röhögésben kitörve figyeli Mészáros Robi hasznos szavait.


 

Zárt rendezvény, zárt körök…ide betévedni csakis előzetes elszántsággal, lelkesedéssel és egy adag humorral felvértezve lehetséges. Vitának helye nincs.


 

Mit hoz az élet, még ügyfelemmel is összefutok.
Igazi #brandes percek voltak ezek, ahol a szokásos segítőkészséggel, nyitottsággal és jófejséggel segítettük egymást, mi vállalkozók. Mert egyikünk sem kényszerből vállalkozik.

 


Szuper közösség, ahol mindenki tudja, "miért vállalkozik". Fotó: BrandBirds, Mészáros Robi és Szabó Virág

 

Ivan a tulajdonos és munkatársa Kristóf volt a házigazdánk. A konyhában készítette serényen a spanyol pinchos-okat, és a jobbnál jobb kávékat. És nem állom meg, amíg meg nem tudom annak a panírozott golyócskáknak a receptjét.
 

Régen nevettem ennyit, mint ebben a rövidke 4 órában, miközben rengeteg „szuperhőst” ismerhettem meg, akik valóban hozzájárulnak ahhoz, hogy a szolgáltatásukkal, termékeikkel, de leginkább hitvallásukkal és lelkesedésükkel jobbá tegyék mások életét.

 


Ő itt Ivan a háttérben. Legyél olyan, mint Ivan. Ő mindig vidám és jófej :) De ez az előtérben álló Robiról is elmondható.

 

Konklúzió?


Csak akkor tudsz erős márkát építeni, ha erős vagy ott belül. Törekedj arra, hogy elkerüld a legrosszabb tervet, amit vállalkozóként eltűrhetsz a tervezőasztalon: hogy nem azt csinálod, amit szeretsz, amit élvezel; nem érzed jól magad a vállalkozásodban.

 

Ez ugyanis determinálja majd, hogy elmész egy rossz irányba. Pedig azért vagyunk vállalkozók, mert szabadok, kiegyensúlyozottak szeretnénk lenni. Mert te magad akarod eldönteni, hogy mivel foglalkozol szívesen és a lehető legtöbbet, és mi az, amit delegálsz.
 

 

"A legokosabb dolog volt, amit a kezdet kezdetén tettem, hogy a cégemhez felvett emberekkel iktattam ki a gyenge pontjaimat." - Sara Blakely

 

 

A „munkakörödet nem más szabja meg”, hanem te. Mint ahogy azt is, hogy kik lehetnek ügyfeleid, kikkel dolgozol szívesen együtt. Mert nem, bizony nem akárkivel.

 

Ezt a szabadságot adja a márkaépítés, a tanulási hajlandóság az új ismeretek megszerzése is. Mert az egyik nincs a másik nélkül.

És tessék gyanakodni, és fejet vakarni, ha a környezetedben úgy fest, egyesek bizonyos dolgokban nagyon bénának és számodra esetleg ügyetlennek tűnnek– mert valószínűleg, hogy épp meglelted a saját kivételes értékedet. Ez az, amiben te jó vagy, jobb vagy és segítség leszel mások számára.

 

 

Folyton kételkedőknek: a cikk határozottan nem fizetett hirdetés. Még csak nem is hirdetés. Nem a cégek által felkért direkt sales, hanem egy őszinte élménybeszámoló. Saját döntésből, saját élményekből. Igen, ilyen is van. Kösz, hogy jófej vagy és gyanakvás helyett inkább megérted.

 


Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat


 

Vissza