Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

Szerinted úgy tökéletes a honlapod, ahogy van? – Akkor mutatom a kommunikációs hibáit

Íme dióhéjban a „bevásárlólistád”, mielőtt átnéznéd a honlapodat, mégis milyen kulcsfontosságú szösszenetekre ügyelj? Mert, ha elszúrod, fizetsz, mint a katonatiszt. Ha jól csinálod, akkor viszont neked fizetnek. Nem mindegy, ugye?


Milyen a honlapod? Ha elszúrod, fizetsz, mint a katonatiszt. Ha jól csinálod, akkor viszont neked fizetnek.


 

Ha egy marketingessel futsz össze, akkor biztos, hogy az alábbi mondat elhagyja majd a száját: mérj, tesztelj.

Oké, de erre sincs mindig időd. Mert már rég el kéne startolnia a honlapodnak, vagy mert már küszöbön a kampányod, vagy annyi tényező játszik közre, hogy lehetetlenség.
 

De jó lenne tudni, hogy a honlapodon mégis mi az, ami javítandó. Jó lenne tudni, hogyan lehetne vonzóbb. Miken változtass, hogy növelhesd a hatékonyságodat?

 

Summa summárum.
Melyik szemüveget vedd fel, ha a honlapodra tekintesz?

Ugyanis a „szerintemekre” azért mégsem lehet hagyatkozni.



A szerintem ez így jó. A szerintem ezt nem fogják ennyien elolvasni, túl hosszú.


Az ilyen jellegű hozzászólások azok, amik esetében egy óriási hibát követsz el: Nem külső szemmel nézed az olvasnivalót.

 

 

Szóval próbáld meg a célcsoportod szemével nézni az oldalad: mert Te nem tartozol a célcsoportodba

Tudod, a legtöbb vállalkozó, így esélyesen te is elfelejtenek egy fontos kis apróságot. Amikor a honlapjukat, terméküket, reklámjaikat, sales oldalaikat nézik, elfelejtik, hogy önmaguk nem a célcsoport része.
 

Mivel kívülről fújod a termékedet, mint a legújabb kedvenced betétdalát, ezért meglehet, hogy „ez és az szerinted” nem olyan fontos.
 

Sőt, mivel egész nap rohangálsz és adminisztratív teendőid közepett alig várod, hogy hozzájuthass a hőn vágyott fekete lédhez, biztos vagy benne, hogy az adott szöveget senki nem fogja elolvasni. Szerinted ez túl hosszú.
 

Neked ott épp lehet; de nem te fogod olvasni.

És különben is utálod, ha zsigerből letegeznek, mert neked az anyukád így tanította.
Te ezt és ezt a stílust kedveled, mert szerinted az úgy lesz bizalomgerjesztő; amúgy is, ez túl emilyen túl amolyan.
 

 

Viszont a célcsoportod tagjai között nincs egyetlen ilyen ember sem, mint te.

Mert te te vagy. A vállalkozásod megálmodója. Ha a kommunikációd arculatát és stílusát a saját szemüvegeden keresztül nézed, és határozod meg, akkor sajnos azt kell mondjam, te nem a vevődnek írsz. (Igen a vevőd, a partnered, ügyfeled, páciensed, vendéged, vásárlód, fogyasztód, előfizetőd…hívd, aminek akarod.)
 

Hanem saját magadnak.

 

Lehet azon gondolkozol, hogy majd megmutatod akkor a feleségednek, anyukádnak, a szomszédodnak a szövegeket és a honlapodat, akik megbántani nem akarván majd szubjektívan véleményt alkotnak róluk.
 

Azonban ők sem tartoznak a célközönségedbe. Az ő véleményük ebben az esetben nagyon keveset nyom a latban. Kérdezd meg inkább az elégedett vásárlóidat. Visszajelzéseikben észrevehetsz visszatérő mintázatokat.

 

Azaz szavakat, kifejezéseket, szófordulatokat, jelzőket.

Nézd meg a buyer personáidat (ideális vevő) és gondold magad az élethelyzetükbe és ismerd meg őket (pl: fórumok, zárt csoportok, ügyfélszolgálatodnak írt levelek). Ha ők rendszeresen használjak azt a szót, hogy macera, akkor itt az idő neked is megbarátkozni vele.
 

Ezeket a szavakat bele tudod venni a hirdetéseid szövegébe, a landing oldalaidba, hírleveleidbe. A nyelvüket beszéld, ne a sajátodat. Ennek következtében azt fogják érezni, hogy megérted őket, a problémáikat, és segíteni tudsz nekik.

Ahh, hogy nem gondoltam a linkekre.


 

Csak a nagyobb volumenű dolgokra figyelsz, a kicsikre nem - pedig ők szoktak elromlani

Talán azon agyalsz a legtöbbet, hogy milyen bankkártyás rendszert vezess be az oldaladon, és olyasmin már nem akadsz le, hogy vajon a hírleveledben a link működik-e, amivel kiterelnéd a forgalmat az adott termékre, amit bankkártyával szeretnél kifizettetni velük.
 

Pedig nem tart semeddig egy tesztlevelet kiküldeni. Megnézni, hogy olvasható-e minden. A kép vajon össze van-e nyomódva. Tudod hány komoly oldalról jövő hitlevelet kapok, ahol a fotó nincs a mobilos megjelenésre szabva?
 

Vajon miért nem veszik észre?
Pedig egy-egy ilyen rosszul kiküldött hírlevéllel százezreket bukhatsz.

Mint, ahogy az sem biztos, hogy a honlapod „rossz seo-eredményei” miatt nem kapsz megrendeléseket. Az is lehet, hogy csak a 3 hete nem jól működő űrlapot a hibás benne.
 

Lenne megrendelésed, ha az illető átugraná az elérhetetlen szolgáltató akadályát.
Ne hibáztasd, hogy a konkurenciánál köt ki.

De van itt még más is.


 

Minden infót csodásan közölsz az oldaladon, majd otthagyod a lányt a bárban a bárszéken ücsörögve.


Mit akarsz az olvasótól? Ezt ő tudni fogja, tehát végigvezetted őt?
Vagy ide-oda kell kattintgatnia, hogy mégis hol adhat le rendelést (nincs link se), vagy kinek írjon?
Nem az olvasód feladata, hogy kisakkozza, mit szeretnél tőle.


Delegáld neki a feladatot.
No, és mi a helyzet a mobilokkal?

 


Bocs, de a mobilomról nézlek, ugye tudod mit jelent ez?

 

Elfelejted, hogy az emberek jelentős része nem egérrel görget, hanem a hüvelykujját használja: azaz mobilról nézi a honlapodat

Ennek köszönhetően a felrakott anyagaidat, vagy a honlapod kialakítását (árlista, képek, csapattagok bődületes listája) nem nézed meg igazán mobilról. Pedig a szövegeknél a ’Pc-rövid bekezdés’ már szövegtenger lesz mobilon.
 

 

Röviden kell írni.
Még az eddigieknél is.


 

Nem, itt nem a szövegmennyiségre gondolok. Hanem a többszörösen, sikamlósan összetett mondatok kerülésére.

 

Lehet röviden írni.

Nem?

De.

Látod, megy ez.

 

Legyen meg a szöveged ritmusa. Mobilon már egy összetett mondat is elfoglalhatja telibe a helyet; ez pedig ijesztő, mert nem tudjuk, hol lesz mindennek vége: Huh, ez most hosszú, el sem olvassuk.

 

Pedig nem feltétlenül az, de mégis a szemednek annak tűnik.
 

Rövid mondatok és bekezdések. Feszesen, fókuszáltan. Figyeled?
Ez itt most nem Kafka regénye vagy Kosztolányi verse. Szépirodalom és társai; és nem is regényt írsz a neten.
 

Ettől még a szöveg lehet hosszabb terjedelem. Habár landing pageknél (pl. egy könyv eladási oldala) már a túl hosszú fárasztó lehet, mert csak keresed a rendelés gombot, de még mindig jönnek az infók. És te már rég elfáradtál a görgetésben, a koncentrálásban.

Hadd kérdezzek még valamit.
 

 

 


 

  Hüha, hogyan állok az ügyfélélménnyel?
  Az mi is?


Te tudod, mi is az pontosan: ügyfélélmény egy vállalkozásban?

 


 

 

 


Hogyan áll a honlapod az ügyfélélmény-küldetésben?


Te tudod, mi is az pontosan: ügyfélélmény egy vállalkozásban?  Általában az ügyfélélmény az, ami hozzájuttat az ismételt vásárlásokhoz, akiknek megszerzése kevesebbe kerül, mint újakat szerezni.
 

Ennek köszönhetően fognak továbbajánlani, és a magasabb árakat is simán át tudod tolni a rendszereiden. Nem lesz ciki többet elkérni. Ehhez pedig elengedhetetlen az AHA-hatás. Bármi olyan eszköz, módszer, kivitelezési megoldás, ami kiváltja a wow-élményt.

 

Amivel kényelmet teremtetsz meg.
Amivel egyszerűséget biztosítasz.
Amivel választási lehetőséget adsz.

 

Ez lehet a honlapodon egy fizetési lehetőség, online foglalási lehetőség, Messenger chatbot alkalmazása, vagy egy kevésbé bealudt és sablonszövegeket kidobáló üzenőfal a honlapon. Ami esetleg még meg is nevetteti a kérdezőt.
 

Vagy az, hogy mobilon kevesebbet kell írni, pötyögni, inkább csak az ujjal egy gombra bökni (pl. foglalórendszereknél).
 

Az ügyfélélményről találhatsz hasznos és érdekes infókat Bártfai Balázs cikkében is itt. (Tudom, hogy érdekelni fog, mert ezt a cikket is én írtam. :) Neki. Mert Balázs az egyik kedvenc ügyfelem. Akinek ezer teendője - egy ember 24 órával-, de ezért vagyok én itt neki.)


Hallottad már ezt?

 

 

„ A mi honlapunk célja nem az eladás, csak tájékoztatunk, és megmutatjuk a szolgáltatásunkat.”

Ez az a tévhit, ami odavezette a honlapodat is, hogy egy információs szórólap lett; és nem érted, miért a konkurenciánál köt ki a célcsoportod.
 

A honlapodon minden elad. Vagy épp nem.
Sokan csak egy honlapot akarnak, ahol tájékoztatni szeretnék a célcsoportjukat.

 

És úgy vélik, hogy ennyi elég is.
A kellemetlen igazság az, hogy aki nem akar eladni a honlapjával, az a „honlapkészítés interaktív játék” alapjait értette félre.

 

Vajon miért állnak egyesek így hozzá?
Mert abban a tévhitben élnek, hogy egy honlap bogarászása közben nem fog egyetlen olvasó sem odajutni, hogy egy milliós komplexebb szolgáltatásra áldozzon, egy levegővel.

Nem a honlap felkeresésétől fog jelentkezni az igény.


 

Akkor mitől, kérdezem én?

Minden kommunikációs játszótér, ahol jelen vagy, köztük a saját honlapod is; egy olyan lavinát indíthat el, ami folyamatos impulzusok révén a végén eljutnak oda, ahová szeretnéd: legalább ajánlatot kérnek.

Onnantól pedig már az okos ügyfélkezelési eszközeiddel végig tudod vinni a folyamaton a potenciális vevőt.


Egyik esetben sem azt állítom, hogy a „megrendelem” gombot kell a honlapodra írni egy 2 milliós projektet illetően. Hanem azt, hogy fogd fel úgy a B2B piacán is, hogy egyik lépcsőfokról a másikra lépsz fel.
 

De ahhoz, hogy ez megtörténjen, el kell felejtened, hogy a részletek nem járulnak hozzá ahhoz, hogy ezt a lépést bárki meghozza hozzáállást. Minden mozdulatod hozzájárul ahhoz, hogy lesz-e megrendelés vagy sem. A pozitív benyomáshoz a részleteken keresztül vezet az út.
 

Lehet benned is felmerült már az alábbi kérdés.

 


Vajon a te weboldalad rólad vagy a célcsoportodról szól?


 

Miért nem elég korrekten tájékoztatni a látogatót a cég szolgáltatásairól, hiszen az „igény úgyis benne van már”?

Van, amikor a célcsoport azt sem tudja igazán, hogy ő azt a szolgáltatást keresi, amit te kínálsz. Nem tudják, hogy igénybe veszik ennek érdekében az adott szolgáltatást (nem tudják, hogy a problémájukra ez a gyógyír), csupán felismerték a problémájukat, vágyukat.
 

De van, amikor tudják, és célirányosan keresnek az igényük alapján. Azonban mindegyik esetben eladásról van szó. Utóbbi esetében is: önmagadat adod el nekik. Elindítasz egy lavinát bennük. Ehhez nem elég a tájékoztatás, kellenek az érzelmekre ható mondatok (mert érzelmi alapon hozzuk meg a döntéseinket) és a racionális érvek is. Mert ezekkel adunk igazolást magunknak a vásárláshoz.
 

A figyelemzavaros világban pedig eleve meg kell, hogy ragadd a figyelmet; és elérned, hogy ne csupán az árakat keresse rögtön a honlapodon.
 

Ezt a felfogást egyszer egy prémium kertépítést nyújtó cég számára próbáltam a 3 hónap alatt (!) elkészült honlapszövegük során megértetni. Igen, ha jól ismersz, tudhatod, hogy nem én húztam a dolgot három hónapig, hanem csak nehezebben jutottunk dűlőre, és a szezon is közbeszólt náluk a pörgősebb munkát illetően.
 

Jöttek a kompromisszumok, a lassan „átnézett” szövegek; és végül így sem lett a legelőnyösebb. De van az a pont, amikor segíteni szeretnél, de mégsem tudsz. Ilyenkor vérzik a szívem és szomorú vagyok.
 


Hiába erőlködsz, senki sem figyel rád?




Tudod, amelyik weboldal a cégről szól, azt ki kell dobni - szól a szakértők kissé erős, ám cseppet sem túlzó állítása.

Ugyanis az ilyen honlapok az ügyvezetőn kívül nem nagyon fognak érdekelni senkit. E szemléletet már nemcsak a KKV üzi magas fokon, de vállalati oldalak, médiaportálok és multik is beálltak a sorba, mint pl. az Aegon vagy a Sodexo.
 

Ők ugyanis az ügyfél fejével kezdtek el gondolkodni. Egy weboldal minden esetben kommunikál. Vagy jól, vagy rosszul. Ezt te döntöd el a választásaiddal.
 

És a végére hagytam az egyik legizgalmasabb hozzávalót: a célcsoportodra felfűzött kommunikációt. Ha úgy gondolod, a Te cégedben az az egyik legnagyobb előny és szinte zseniális hozzávaló, hogy amit kínálsz, az mindenkinek jó; akkor van egy rossz hírem: ez az egyik legnagyobb hátránya a honlapodnak. Mert a terméked sem mindenkinek szól.

Ezért fog a honlapod „senkinek szólni”, és fog a valódi célcsoportod is elmenni mellette.

 

Talán lenne még mit javítani a te honlapodon is? Ez esetben itt van ez a kis apró link, tudod, ezt erre találták ki. ;) Kattints és írj egy levelet nekem, beszéljünk a te honlapodról.
Szeretnél hasonló témákról diskurálni, és kicsit megmozgatni az agysejtedet? Akkor gyere a jófej szuperhősök közösségébe: Várlak téged is a Zárt Facebook-csoportban >>>

 



Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat



 

Vissza