Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

Szív nélkül 10 év múlva is csak egy halott vállalkozásom lenne [BogBag interjú]

A márkaépítés nem csak a multik "játéka", nem feltétlen drága, és nem csak hosszútávon működik. Bogi erre a leginkább bizonyíték, aki nem mellesleg két gyermekes anyaként alig 9 hónap alatt tette ismertté a BogBag márkát. Nem állítom, hogy általánosan működő módszer teljesen nulláról indulni, de Boginak sikerült szinte zéróról belecsapni a lecsóba; és úgy fest a plafonig csapni.
 

A cikk az ANYÁS MÁRKÁK - anyák rendje, anyák brandje cikksorozat része.


 

Vegyél elő egy magyar anyát.
 

Tegyél bele néhány szuperszonikus képességet és vasakaratot, majd fűszerezd meg kínzó alváshiánnyal és „5 in 1 állapottal”! Hagyd ki a normális időbeosztású munkaórákat és az osztatlan figyelmet. Inkább adj hozzá leleményességet és motivációt, majd emeld a hőfokot.
 

Dobj hozzá egy nagy adag egyediséget, valamint egy vállalkozást és hagyd állni!

Végül keverj mindehhez egy kis amnéziát és fejcsóválást és inkább rakd félre. Majd tedd fel magadnak a kérdést: „Ha egy anya képes arra, hogy mindent megtegyen azért, hogy azzal foglalkozhasson, amivel igazán szeret és hajlandó küzdeni érte, te mire vagy képes?”
 

Márkát építeni anyaként is lehet.

 


Superwoman. A Duracell-nyuszi, ami néha lemerül?



 

Ha láttál akár egyetlen részt is A semmi közepén/Családom és egyéb emberfajták c. sorozatból (angolul: The Middle), akkor valahogy nem lep meg, hogy vállalkozó anyák esetében gyakorta a filmkockákat látod megelevenedni a szemed előtt.

Szuperhősnők vagy inkább szuperanyák, akik napi 24 órában állják a sarat a család-vállalkozás-háztartás bermudaháromszögben lavírozva.

 

Mint ahogy a filmben a kis családnak is egy jó nagy adag humorra van szüksége, hogy túlélje a mindennapokat; nincs ez másképp az vállalkozó anyák esetében sem, akik néha könnyfakasztó humorral menedzselik a saját márkájukat.

Méghozzá arcpirító módon sikeresen.

 

 

Mert a nők tudnak egyszerre jó anyák és jó vállalkozók is lenni. Pont.

 

Ezt pedig kevés nő képes elhinni magáról.

Munkatársként sem tudják sokan elfogadni, hogy attól még, hogy jó anyák, megfelelő munkaerők is tudnak lenni. Tapasztalatok szerint, ha az időarány egy picit is eltolódik a munka javára, a nőkben előjön a súlyos bűntudat.
 

Márpedig egy „bűntudatos anya” nem tud jól dolgozni egy munkahelyen sem. Ezért jó néhány okos munkahely kialakított már olyan rugalmas beosztásokat, hogy ne kelljen bűntudattal élni a nőknek se. Itt a feladatok és munkakörök is anyabarátak.

 

Erről a jelenségről beszéltem évekkel ezelőtt egy interjúban is, amikor jómagam is besokalltam az „Anya vagyok-munkaerő is vagyok küldetéstől”.

 


Téma: Kisgyerekes anyák helyzete a magyar munkaerőpiacon. Soha ne húzz ujjat egy anyával.

 

 

Az ilyen munkahelyből még mindig kevés hazánkban. Ezért vannak olyan anyák, akik hátat fordítva mindennek inkább mernek egyet álmodni. De nagyot.
 

Aztán felkelni és meg is valósítani.
Bogi is köztük van.

 

 

Vállalkozóként vállalkozókat interjúvolok.

 

Érdekes sztorikat hozok neked.
Olyanokat, amik akár a tieid is lehetnének. Hétköznapi vállalkozók az ötleteikről, vállalkozásukról beszélnek neked, azért, hogy lásd: ugyanolyan hétköznapi emberek, mint te.

 

Ugyanolyan problémákkal, nehézségekkel, vágyakkal és lehetőségekkel. És a márkaépítés, és az őszinte kommunikáció nem csupán papíron, de a valóságban is működik.

ANYÁS MÁRKÁK - anyák rendje, anyák brandje cikksorozatomban olyan anyákat mutatok be neked, akik szuperszonikus képességeiknek hála hatalmas dolgokat visznek véghez.

 

 

Ismerd meg Bogit, aki anyaként ma már más márkákkal
összedolgozva tör be a piacra

 

BogBag Bogival - azaz Lay Boglárkával- korai reggeli időszakban találkozom. Régi ismerősként üdvözöljük egymást közös szakmai és baráti közösségből a BrandBirdsből. Vidám kisugárzása alapján nem mondanám meg, hogy hajnal fél 1-es időszakot még munkával töltötte.

 


Az alaphelyzet szerint Bogi anya, vállalkozó, márkaépítő.

 

 

Imádja az egyediséget, környezettudatos és nem rest két gyerek mellett beizzítani egy márkán a nitrót. Naná, hogy simán beelvágott az egyedi, névreszóló biopamut- és filctermékek készítésébe.
 

Szezonális termékei között vetésforgószerűen kerülnek ki évszakonként az új kreálmányok – ovis, sulis hátizsák, téli mikulászsákok, Balaton-kollekciós bogbagek és vega és bakery baggy-k. Ezeket névreszólóan, egyedi felirattal kérheted tőle. A legviccesebb ilyen szüleménye az volt, amikor valaki egy láncfűrészt kért a a piros mikulászsákra.

 

…gondolkodtam hirtelen, valami sorozatgyilkos anya az illető? – mondja nevetve Bogi.

 

Bogi méhviaszos szendvicscsomagolókat BogPackokat, egyedi, névreszóló tornazsákokat; kispárnákat és mosható, összehajtható pamut BogBageket is készít. Ő maga személyesen.
 

A BogPack egy természetes és környezetbarát méhviaszos textilszalvéta, ételcsomagoló, mely lemosható és újrafelhasználható többször is. Nemcsak mutatósak, hanem alternatívái az egyszer használatos folpacknak és alufóliának is.

Sokkal trendibb egy vega és bakery baggybe rakni a kenyeret a boltba, mint a nejlonba, ami csak a kukatartalmat szaporítja.

Ha te se használsz egyszerhasználatos nejlonzacsit, akkor picit te is hozzájárulsz, hogy kevesebb szemetet termeljünk és élhetőbb legyen a környezetünk.

 

Bogi még csak „friss vállalkozó” (cikk megírásának idején közel 9 hónapja), de már most sikereket ér el az egyedi termékekkel.

Milyen eszközei vannak rá?

 


„Csak lelkesedésem volt – ebből kellett kiindulnom.”

 

 

Fruzsi: Honnan jött a BogBag, mit kell tudni róla? Mitől jött a vállalkozás alapötlete? Amúgy neked ez a szakmád, varrónő is vagy?

Bogi: A BogBag onnan jött, hogy nevem az Boglárka és valahogy elkezdtem szatyrokat gyártani. De ugye a szatyor az olyan nyanyás.
 

Igen, női szabó is vagyok. Tavaly fejeztem be pont egy iskolát, hogy tudás mellett legyen azért egy szakmai része is a dolognak. Hiszen nem árt, ha a vállalkozásban megvan ez a háttérország is; ne csupán hobbyból varrogassak. Szóval a szatyor viszont önmagában nyanyás: „Milyen szatyrot kérsz?„ kérdés is elég mulatságos.

 

 

Fruzsi: Hogyan szoktál bemutatkozni, amikor megkérdik mivel foglalkozol? Miket gyártasz, hogy ne rögtön a szatyor-sztereotípia legyen meg a fejekben?

Bogi: Annyit szoktam mondani, hogy Lay Boglárka vagyok, a BogBag termékek megálmodója és tervezője. Egyedi, névreszóló filc- és biopamut-termékeket készítek.

 

 

 

Fruzsi: Oké, de ha valaki megkérdezi, hogy ettől a csodás termékedtől neki miért lesz szebb, jobb az élete, akkor mit válaszolnál rá? Mert egyébként látványosan trendi, ez tény.

Bogi: Mert egyedi; nem minden harmadik emberen van rajta, kiváló ajándékötletnek is. Mert mindenki hord szatyrot, de egy róla szóló mintával, szöveggel valóban egyedi lesz az ajándék. Az anyag biopamut, amihez eljutni nem volt egyszerű folyamat. Ugyanis nem nagyon volt olyan cég Magyarországon, aki olyan árban, olyan minőségben állít elő biopamutot, hogy én azt fel tudjam dolgozni és kedvező áron el is tudjam adni.

 

 

Fruzsi: De a biopamut mitől más a sima pamutnál? Ha belerakom a zöldséget, a landolás miért előnyösebb neki ebben, mint egy simában?

 

Bogi: Mert ez a biopamut rendelkezik OEKO-TEX Standard 100 szerinti minősítéssel. Ezt évente ellenőriznek újra és újra. A minősítés széles körű anyagvizsgálattal kezdődik, amely több mint száz paramétert tartalmaz annak megállapítására, hogy előfordulnak-e a a vizsgált termékben a veszélyesnek minősített vegyi anyagok és ha igen, akkor milyen mennyiségben.


Ennek során vizsgálják a törvény által tiltott és szabályozott vegyületeket, az ismert egészségre ártalmas vegyi anyagokat, valamint az egészséggel összefüggő paramétereket. Az ezekkel kapcsolatos előírásokat rendszeresen aktualizálják a tudományos eredményeknek és a mindenkori törvényi előírásoknak megfelelően.
 

Ahhoz, hogy a termék a szabvány szerint elfogadhatónak legyen minősíthető, a benne kimutatható vegyi anyagok mennyisége, illetve az egyéb előírt paraméterek egyike sem haladhatja meg a határértéket.

 

 

 

Tehát olyan anyagok, amik esetében azok a hozzávalók, amikkel az előállítás és színezés során kezelik a pamutot, még olyan értékhatárok alatt vannak, amik nem károsak a szervezetre.

 

Habár ugyanúgy készül, mint a normális pamut; nem használnak hozzá olyan kemikáliákat, amiket károsak. Olyan párnákat is készítek, amiken gyerekek alszanak. Esetükben nem mindegy, hogy milyen anyagnak rágcsálják a szélét.

 

 

Fruzsi: Akkor elsődleges célcsoportod a bio-funok?

Bogi: Ez furcsa, mert amikor elkezdtem vállalkozni, akkor én, mint kisgyerekes anyuka úgy gondoltam, majd a kisgyerekes anyukák lesznek a célcsoportom.  Ez nagyjából le is fedte a termékek 80 %-át: kispárnák, szatyrok, pamut mikulászsákok, ez meg is maradt a mai napig; és sok kisgyerekes rendel belőle.
 

De mivel mindig is igyekeztem környezettudatos termékeket előállítani, így kitágítottam a piaci közeget. Egészséges életmódot támogató (zerowaste) emberek is vásárolnak. Olyanok, akiknek fontos a környezettudatosság, a nejlonzacskómentesség.

 

 

Fruzsi: Amúgy edukálod a közösséget? Láttam van blogod.

Bogi: Inkább csak kezdeményezés van, a honlap most alakul áll, Túri Gábor csinálja Brandbirdsos ismertségből, de lesz blog is. De én úgy érzem, nem vagyok olyan jó, hogy kifejezzem magam és anyaként időhiányban szenvedek.
 

Tegnap is még fél 1-ig három vásárlóval chateltem, aztán 6:15-kor egy újabb vásárló írt. Ezzel feküdtem, ezzel keltem. Plusz 2 gyerekem van és nyári szünet. Nincs sok segítségem. Ezt kell összeadni.

 

 

Fruzsi: Hogy sikerül összehangolni a családot a vállalkozással vagy bármilyen rendszert kiépíteni?

Bogi: Az eredeti koncepció az volt, hogy majd korán felkelek és fitten üdén dolgozom, na ez nem működik. Mert, ha 6-kor kelek, tuti a két gyerek is 6-kor kel. Általában napközben most nyáron is velük vagyok, van másfél- két óra, amikor nem igényelnek annyira, akkor dolgozom. Az intenzívebb rész az kb. este 8-12 között van. Van kerti iroda, ahol napközben kiülök egy asztalhoz a két izgága gyerekem társaságában.
 

Valahogy nehéz mindenkinek elfogadni azt, hogy attól, hogy anya otthon van, anya még dolgozik. És szeretne a munkára koncentrálni 100 %-ban. Na igen ez kb. 50%-ban működik. Ilyenkor lassabban haladok, türelmetlenebb vagyok.


 

Fruzsi: Tartod a kapcsolatot vállalkozó anyákkal? Úgy tudom szép számmal vannak együttműködéseid is.

Bogi: A vásárlók 80%-a kisgyerekes anya. Az elmúlt 1-2 hónapban olyan megrendelőim is vannak, akik vállalkozó anyaként rendelnek, bedolgozok nekik. Ők egyedi, a termékükhöz méretben passzoló zsákokat rendelnek, és pedig ráteszem a logójukat vagy amit éppen kérnek rá. Még hétpecsétes titok, de folyamatban vannak különböző márkákkal is az együttműködések és már meglévő ismeretségek is vannak:  My Bulldog Shop, MomaMama, Emlék Ékszer, Menefrisz.

 


Bogi a My Bulldog Shoppal

 

 

Fruzsi: Honnan jönnek ezek az ötletek, hogy végül egymás mellett köttök ki? Nálad mi az útja módja, hogy partnerekre találsz?

Bogi: Valahogy kezdek a köztudatba kerülni, betaggelnek, vagy valahol egy problémára én vagyok hirtelen a válasz. Inspiráló csoportokban is jelen vagyok: Mompreneurs, Brandbirds is ilyen; itt ötleteket és szakmai segítséget is kapok.

 

 


 


Fruzsi: Tudatosan használsz marketingcsatornákat, apropó mi nálad a munkafolyamat?

Bogi: Öhm...szakmai tudásom az nincs- mondja nevetve.  Még egyelőre nem tudok megfizetni szakembert. De fut a Facebook-oldal, a honlap átalakulóban. Október (2017-szerk. megjegyz.) óta vagyok vállalkozó, de még nem vagyok olyan tudatos, inkább ösztönből csinálom.
 

Érdekes, hogy Facebookról jön a legtöbb megrendelésem.

Van, hogy már létező, meglévő terméket rendelnek a vevők; különböző méretben vega és bakery baggy-ket, bogbageket rövid vagy hosszú füllel, és ezen kívül jönnek az egyedi kérések. Ilyenkor átbeszéljük a folyamatot.
 

Én csak biopamuttal dolgozom, ezt mindig hangsúlyozom.

 

 


Ez az egyediségem; biopamuttal, egyedi mintával dolgozom. De rajtam kívül több olyan vállalkozás is van, aki még készít hasonló zsákokat. A Sorting Bags-nek például nagy tisztelője vagyok, habár ők más módszerrel dolgoznak (sima pamutra, pecsételős technikával). Inkább inspirálnak a munkámban, tisztelem őket. Őket másért szeretik, és engem is.


 

Fruzsi: Mennyire aktív a közösséged?

Bogi: Facebookon vannak nyereményjátékok (vannak, amik bejöttek és vannak, amik nem az oldalak közti együttműködéseket illetően is). A játékokban iszonyat tömegeket tudok megmozgatni - számomra legalábbis az -  szimpla mikrovállalkozóként. Most feltettem egy képet, hogy tippeld meg hány anyaminta található összehajtva az adott Bogbagen.

 

 

Az eredmény 6000 elérés, 300 hozzászólás, 140 megosztás, holott csak organikus történetről volt szó.

 

 

Soha nem volt fizetett hirdetésem. Valahogy nekem leginkább az egy napos villámjátékok váltak be. Eleinte csak együttműködésekkel voltak ilyen eléréseim, most már saját erőből is. Arra törekszem, hogy a követők ne csak azért jelöljenek be, mert lehet nyerni.
 

Emellett autodidakta módon képzem magam kisebb képzésekkel, találkozókkal.

 

 

Fruzsi: Mik azok a tulajdonságok, amik feltétlenül fontosak egy vállalkozóban, egy kezdőben és egy anyában pláne?

Bogi: Szerintem higgyen önmagában. Abban, amit csinál.

Ha jól érzi magát, azt mások is látják; szívvel-lélekkel csinálja és működni fog. Na és persze lehet nulláról is kezdeni, én is onnan indultam (igaz egy szerényebb pályázatot én is elnyertem a kezdéshez).
 

Én egy személyben vagyok anyagbeszerző, tervező, varrónő és csomagoló. Ami pénz bejön, azt visszaforgatom a vállalkozásba. Most bő fél év után jutottam oda, hogy nem kell kilincselnem, folyamatosan jönnek a megrendelések.
 

Közben offline térbe is kiléptem a piacokon (Pl. Biopiac, Tihanyi Biobúcsú és Kiskertpiac), ezek valahogy iszonyatosan feltöltenek.  Itt sok kapcsolatot lehet kiépíteni a vásárlókkal, és van idő beszélgetni is velük; akik rendszeresen adnak új ötleteket, inspirálnak.


 

A legcukibb, amikor jön a piacon egy vásárló, akinek mesélem a dolgokat, erre közbeszól egy másik vásárló és átveszi a stafétát, nekem már meg sem kell szólalnom. Eladja helyettem a terméket tulajdonképpen.

 

 

Ez nekem hatalmas élmény, hiszen azért ott vannak a piszkos anyagiak is, a vállalkozás felelőssége, a költségek.

Kiállítóként én is ott voltam a vega- és bakery-zsákjaimmal és a méhviaszos szalvétáimmal a Biokultúra Ökopiac megrendezésében az Okosan az Ökopiacon rendezvényen is. Szívvel lélekkel dolgozom, és ezt a vevők érzik.  Szerintük közvetlen, gyors, kedves vagyok, és 100%-ban odarakom magam.

 

Elkötelezett vagyok egy ügy mellett.


Gondoltad volna, hogy mivel a műanyagok lebomlása 400 év, ezért a Földön jelenleg az utolsó gramm műanyag is itt van, amit valaha gyártott az ember?! Hogy a lebomló műanyag többsége valójában nem bomlik le, hanem apró mikrodarabkákra esik szét, a vizekből bekerülnek a táplálékláncba, és előbb-utóbb ránk is hatással vannak?!

A BogBag kiáll az egészséges életmód mellett.


 

Fruzsi: Hosszútávon kifizetődő lesz ez így szerinted? Bizonyos feladatok delegálása nélkül nem fogsz kiégni 5 in 1-ben három éven belül?

Bogi: Majd kérdezz meg 3 év múlva - mondja nevetve. Annyira feltölt és inspirál, hogy mindegy, hogy hány éve csinálom. Ha nem ezekkel a fő motivációkkal és eszmékkel dolgozom, akkor szerintem mindegy, hogy 1 vagy 10 év áll mögöttem, szív nélkül 10 év távlatából is halott vállalkozásom lenne.

 

 

Fruzsi: Létezik olyan márkajellemződ, ami azonnal felismerhető? Ha vetítenénk most egy diafilmet, akkor rögtön rávágnám, hogy na igen…BogBag? Illetve amikor kimennek a termékek, akkor szoktál a csomagba meglepi apróságokat belerakni?

Bogi: Nekem a termékeim a kabalák. :) Biopamuttal kevesen dolgoznak Magyarországon, ilyen technikával pláne nem, hogy egyszínű anyagra raknak akár egyedi mintát. Még egyelőre nincsenek meglepik. Gondolkoztam már ezen. Én kézzel készítek mindent és időm nincs plusz dolgokra. Inkább kedvezményt szoktam adni.

 


Az idei nyári szezonális termékek: Balaton-fun és iskola a köbön


 

Bogi is hiszi, hogy ma nem tudsz úgy kommunikálni a vevőiddel, hogy vagy te, és van külön a céged.
KKV-szektorban a márkád hallott, ha nem adsz neki személyességet. Sőt, mivel a vállalkozásod belőled nőtt ki; ha épp nem akarod, akkor is belőled fog kiindulni.
 

Az emberek nem csupán egy problémát szeretnének megoldani, vagy egy vágyat beteljesíteni (szolgáltatással, termékkel); de az is fontos nekik, hogy tudják, tapasztalják, hogy azt KIVEL fogják megtenni:
 

  • milyen a hozzáállásod,
  • emberileg passzolnak-e hozzád,
  • ha kérdésük van, vajon felmerik-e neked tenni (mert az a fajta vagy) vagy sem,
  • hogyan dolgozol a gyakorlatban és mutatod meg azt, hogyan készül a megrendelésük.

 

A személytelen, "céges" kommunikációval pusztán tényeket írsz, ez pedig nem hoz lázba senkit. A sztoriktól, emberi és személyes vonásoktól lesz az egészenek egy sója.
Légy önazonos, csináld szívvel-lélekkel és mindezt mutasd is meg egy személyes és őszinte kommunikációval. Ettől kapsz hitelességet és bizalmat.
 

Boginak még az interjú végén is csillogott a szeme, amikor a vállalkozásáról beszélt.
Na innen tudtam, hogy „minden rendben van vele”.

 

 

Ismered a viccet ugye?

Soha ne húzz ujjat egy anyával, mert képes egyszerre cipelni: egy göngyöleg ásványvizet, három teli bevásárlószatyrot, egy műanyag kismotort, egy futóbiciklit, fél marék gesztenyét, két csorba csigaházat, egy labdát, egy összecsukott babakocsit, egy kettétört botot. Méghozzá úgy, hogy simán állon vág, ha beszólsz neki.
 

Én csak annyit tennék hozzá, képes akár hegyeket mozdítani és arcpirító módon sikeresen márkát építeni. Akár helyetted is.

 

 

 

Ne menj még sehova, van itt még néhány érdekes márka, ha belecsapnál a lecsóba:

Ha valódi értékeket akarsz adni, akkor a célcsoportod mentorává kell válnod - interjú Cseresnyés Beátával (BEACTIVE)

Ne becsüld alá a kapcsolatok értékét - Interjú Balogh Adryval, a Kalocsastyle márka megálmodójával


 

(A cikkhez készült kreatív grafikákat kísérőnek én készítettem. Az ehhez és a cikkhez felhasznált fotók pedig: Lay Boglárka. A folyton kételkedőknek: A cikk határozottan NEM fizetett hirdetés. De még a közelében sem jár annak. Mint, ahogy a honlapomon egyetlen interjú sem az. Érdekes vállalkozások után kutatok, a működésük és marketingjük miatt. Valamint ügyfeleimmel folytatott beszélgetések ezek, egyben a saját munkámról is. Azért, hogy értékes tartalmakat adhassak neked, és jobban megismerhess. Az én időm, munkám, a saját döntésemből. Kösz, hogy jófej vagy és megérted.)

 


Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat



 

 

 

Vissza