Mire vagy kíváncsi?
Én „nem szöveget írok”, hanem kapcsolatokat teremtek.

Így tanít téged profilozni egy filmjelenet

Mary Jackson mérnök akart lenni a NASA-nál, de a bürokrácia útját állta, ezért elképesztő dolgot tett.
Ott állt a bíróság előtt egy csökönyös bíróval, amikor hirtelen megszólalt. És olyat mondott, ami miatt a bíró elnémult. Bebizonyította, hogy egy fontos dolog nélkülözhetetlen ahhoz, hogy másokra hatást gyakorolj. Márpedig a hatás elengedhetetlen az eladásnál.

 

Ma akár egy filmből is tanulhatsz szövegírási és marketingalapelveket. Olyan alapigazságokat „érthetsz meg”, amit egy száraz marketingkönyvből lehet nem fogsz.


Mit tanít neked a szóban forgó filmjelent? A válasz hátravan a cikkben.
(Ezt a sztorit megírtam már más felületen is, de egyszerűen annyira hétköznapi alapigazságot tartalmaz, amit muszáj egynél többször elmondani.)

 

Milyen az, amikor egy egyszerű filmjelenet szól be neked, hogy honlapod nem kommunikál jól a látogatókkal?

Erre mindenki fel fogja hívni a figyelmedet, akár marketinges, akár marketingszöveg-író, de még egy kreatív grafikákat készítő is.
 

Azaz…
 

Ki a célcsoportod? Célcsoport-profilozás, célcsoport-profilozás…mondanák, ha beakadna a lemez.
Ezért bárhová is írsz - a saját honlapod is adva van-, célcsoport-profilozás nélkül nem fog menni a megfelelő szöveg megalkotása.

Az alapelv amúgy nem csak a száraz marketingkönyvek x. oldalának kihagyhatatlan alkotóeleme. Hanem az élet számos területén, egy egyszerű szituációban is fellelhető.

 


Filmjelent, ami megtanít szöveget írni?

 

A Hidden Figures (Számolás joga) c. film egy igaz történet.

Eltitkolt események, 60-as évek USA-beli űrprogram és néhány igen erős karaktert alkotó női színész.

Ha csupán ennyi volna, akkor nem lenne több akármelyik filmnél. Én azonban azt szeretem az igazán jól megkomponált filmekben, hogy megadják a lehetőségét, hogy magad vond le a film tanulságait. Így te akár többet is találhatsz, mint a melletted ülő.
 

Amikor az Egyesült Államok elképesztő hajszával igyekezett legyőzni az űrversenyben Oroszországot, a Mercury 7 prototípusának tesztelésére fekete női kalkulátorokat alkalmaztak.

Igazi agymenők. Nem kevés tudás, makacs kitartás.
 

Azonban egyikőjük (Mary Jackson) az USA első fekete repülőmérnöke lett.
Ha most felvonod a vállad, hogy „és akkor mi van”; jó, ha tudod, hogy mindezt egy olyan világban érte el, ahol ennek semmi esélye nem volt.


Hiába az akarat, kitartás, hogy rakétasebességgel emelkedjen a NASA ranglétráján, a mérnöki álláshoz vezető út egy fehéreknek fenntartott főiskola elvégzése volt.

 

Mutatom a filmben elhangzott szavakat, felismered a tudatosságot bennük?

De mielőtt felvonnád a szemöldököd, hogy te bizony nem szeretnél másokat „befolyásolni”, mert szerinted etikátlan.

Akkor gondolj bele, hogy a barátodat, házastársadat vagy akár reggel a gyerekedet is befolyásoltad, amikor mondtál neki egy frappáns érvet, miért is csinálja meg azt az adott dolgot, amire addig semmi motivációja nem volt.


Holott nem csaptad be. És nem tettél vele rosszat.
Ha nem tudod elfogadni, hogy a terméked valóban értékes, akkor eladni sem fogod tudni soha.

A befolyásolás a kommunikáció része.

 

mary_jackson_hampton


Mary Jackson a hamptoni főiskolán meghökkent diákok között.
Fotó: aws.boxofficebuz.com



A frappáns kommunikáció még egy bírót is lekenyerez?

Mary az ügyét a bíróságra vitte. Azonban nem állt meg itt.
Felkészült a bíróból. És a bírót alapos profilozás alá vetette, majd előállt az érvelésével.

„Mindenkinek van egy fájdalomküszöbe. És problémája, vágya...ha ezt sikerült elcsípned, és beazonosítanod, már félig megnyerted a meccset. „

 

A bíró Maryvel közölte, hogy a hamptoni főiskola fehér iskola és Virginia továbbra is szegregált állam. Nem érdekli a szövetségi kormány vagy a Legfelsőbb Bíróság álláspontja.


Mary csökönyös dacossággal állt szembe.

Azonban a figyelemfelkeltés eszközéhez nyúlt, és közölte, hogy vannak megfontolandó rendkívüli körülmények is az esetében. Erre a bíró már érdeklődését mutatta.

Mary tovább fokozta a figyelmet, és egy kis csalit is előszedett, amikor felhívta a bíró figyelmét, hogy a „bíró féle emberek” értik, hogy miért fontos az elsőség.

 

Figyeled a kulcsszót? Elsőnek lenni.

A hatalom, az uralkodás vágya…neked lehet nem mondana semmit, de a bíró jellemével és múltjával ez maga volt a ráharapott csali.


A bíró családjában ugyanis ő volt az első, aki szolgált a hadseregben, a haditengerészetnél. Sőt, a családjában ő volt az első, aki egyetemre járt. Ő volt az első, akit három egymást követő kormányzó is megerősített.


Első, első, első…

Figyeled?

A célszemély nyelvét beszélve rátapintott egy olyan pontra, amivel megfogta.
A cél, ami mindig a szeme előtt lebeg, Mary által emlékeztetve lett. Elsőnek lenni dolgokban, megvalósítani dolgokat, amiket más még soha azelőtt nem tett meg.

 

Mary kutatott.

Sőt érvelését továbbvitte, és olyan példákat hozott elő, mint Alan Shepard, aki előtt egyetlen amerikai sem jutott el a világűrbe. Mary mérnök szeretett volna lenni a NASA-nál. De nem lehetett az, ha nem végzi el a tanfolyamot abban a fehér iskolában.

„A bőröm színét nem tudom megváltoztatni. Ezért nincs más lehetőségem, csak az, hogy én legyek az első. Amire maga nélkül nem vagyok képes.”

Mary megadta a bírónak, hogy ő legyen az eszköz, a végrehajtó abban, hogy valami nagy szülessen meg. Ez nem is Maryn múlik, hanem a bírón.

 

Tudod a vevődnek is van egy harca, vágya, problémája…ő csak azt szeretné, ha a kezébe adnád az eszközt, amivel hős lehet.

Elmúlhat a fejfájása (Győzze le a fejfájást…)
Szuper vevőszerző szövegeket írhat. (Ezzel az 5 módszerrel te is könnyedén megírhatod a vevőszerző bemutatkozódat.)

Megjavíthatja a házasságát. (Ezzel ráveheted az elhidegült férjedet, hogy…)

 

hidden_figures_elemzes

Mercury 7 prototípusának tesztelésére fekete női kalkulátorokat alkalmaztak.
Fotó: rappler.com
 

 

 

Mary pedig feldobta a labdát a következő mondatával:

„Bíró úr, a ma tárgyalandó ügyek közül melyik fog számítani 100 év múlva? Melyik miatt lesz maga az első?”

Kérdése nem kérdés volt. Csupán annak látszott.
Ez egy felhívás volt. Cselekvésre ösztönzés. CTA (call to action), ahogy a szakma mondaná.


Felhívta a bíró figyelmét arra, hogy szerezzen tekintélyt, szerezzen nevet magának, munkáját helyezze emlékek közé. Nem elsősorban az észre, hanem az érzelmekre hatott.


Mi volt a bíró válasza?
„Kizárólag esti tagozaton Mrs. Jackson.”
 

Tudod mit ért el ezzel Mary? 1979-ben kinevezték a Langley női programigazgatójává, ő lett a NASA és az USA első fekete női repülőmérnöke.

 

A mindennapi eszköz, amivel egy fekete nőből Az USA első fekete repülőmérnöke lett?

Ez bizony nem a tudása, és még csak nem is a kapcsolatai.
Hanem a kommunikációjának hála. Mindössze egyetlen beszédnek köszönhetően.

Olyan kommunikációs megoldásokat alkalmazott, ami sok vállalkozásból is hiányzik. Legalábbis amit a külvilág felé mutatnak.


A hölgy ügyesen befolyásolt.
Üzenetét pedig frappánsan csomagolta be.

 

Nos, már csak egy kérdés maradt? A kommunikációd eléri azt, hogy pozitívan befolyásol másokat? Vajon akár egy honlapszöveg eléri a célját, vagy csupán tájékoztat?

 


Tetszett a cikk? Akkor ne maradj le a többiről se.

Nincs más dolgod, mint kérni a „kreatívmorzsákat”. Találkozzunk csütörtök, a reggeli kávénál, az e-mail-fiókodban. A felkerült cikkeket küldöm neked, íziben, frissen. Ráadásul még számos hasznos ötlettel, mankóval, „jó tudni dolgokkal” leszel gazdagabb a kommunikációdat illetően. Kattints ide és alul töltsd ki a mezőket: Kérem a kreatívmorzsákat



„Akkor csütörtökön találkozunk, én nem felejtem el.”
 

Vissza